Obehagligt

Standard

En solig dag med långpromenad, trädgårdsarbete (!) och utefika fick ett obehagligt slut.

Jag gick in på internetbanken för att lägga in några räkningar. Slängde ett hastigt öga på mitt kortkonto och tyckte att det utnyttjade beloppet var väl högt, så jag kollade lite närmare. Hittade ett uttag på många tusenlappar som jag definitivt INTE känns vid. Jag googlade och hittade en affär som har en webbutik – jag har varken varit inne i den riktiga butiken eller besökt hemsidan. Vad är det som händer??

Ringde banken på en gång som konstaterade ungefär samma sak som jag. Kortet spärrades och jag får ett nytt, papper för reklamation är på väg hem till mig.

Det här känns mycket obehagligt. Jag har inte blivit av med mitt kort, inte handlat på några tvivelaktiga siter på nätet, men ändå har någon lyckats snappa upp mitt kortnummer och handlat för bra många tusenlappar. Hur har det gått till?

Man läser ju ibland i tidningen om skurkar som beställer saker i andra människors namn, till rätt adress och sedan sitter och väntar när brevbäraren kommer, beredda att vittja brevlådan och plocka ut det som handlats. Undrar just om någon suttit här utanför och väntat?

Jag är inte så orolig för pengarna, de får jag nog igen. Men hela historien känns väldigt väldigt obehaglig.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Förstår att det känns olustigt. Man kan undra hur dom går till väga samt hur säkert är det egentligen? Har själv aldrig råkat ut för något liknande men rädslan har ju funnits där. Uach, hoppas att det ordnar upp sig.
    //Micke

  2. Men fy så otrevligt, hur kan sånt hända, man blir ju mörkrädd!!!!
    Tydligen så går man aldrig riktigt säker, hoppas verkligen att detta löser sig för dig och det snart!!!!!
    Kramizzzzzzz

  3. Åh nej..va otrevligt…det ger såna där svajandekänslor att man inte går säker nånstans. Fy sjuttsingen. Skönt att det gick att ordna så snabbt och du upptäckte det.
    Önskar dig en fin måndag och nu vill vi verkligen få lite varmare vindar! Såg på TV att det är varmt åt sydost och det ligger och smyger. *hihi* hoppas det drar hit snart! *kraam*

  4. Visst är det obehagligt när sådant händer. Även om man själv blir skadelös så drar det ett och annat med sig. Naturligtvis undrar man vad som hänt och en viss oro infinner sig. Hoppas det ordnar till sig snabbt och smidigt!

  5. Det var verkligen obehagligt. Jag förstår att du grunnar på hur det här gått till. Man vill ju veta för att ev. kunna undvika det nästa gång.
    Det är märkligt när man läser om sånt här för man tror alltid att det händer inte mig. Men det gör det ju givetvis eftersom man inte fattar hur det går till.

    Ha en bra måndag. 🙂

  6. läste en artikel i Time nyligen där de skrev att virus beteendet har ändrats det sista året. Förr fick man virus som stängde ner program och datorer. Idag är hackarna mest ute efter beteende. De kartlägger vilka butiker man besöker, vilka banker man har och vilka koder man använder. Kan du ha blivit hackad?

Kommentera

