Kyrkokonsert, barnspring och ljuständning

Standard

Var på en helt fantastisk konsert i går kväll.

Kammarkören 18 tillbringar en del av sin skoltid i bjöd på sakral konsert i Domkyrkan. ”En lugn konsert som inbjuder till kontemplation” som en av 18:s mentorer uttryckte det.

Att sitta i det stora kyrkorummet, omgiven av stillsam, vacker musik var en riktig höjdare. Och visst var modershjärtat väldigt stolt när jag tittade på den stilige unge mannen på den bakre raden. Han var iförd vit skjorta och slips och såg ut att trivas mycket bra i sammanhanget. Klangerna och harmonierna var täta, det var en snudd på magisk stämning där i kyrkan. Man kunde höra en knappnål falla mellan styckena. Fast plötsligt blandades allt det vackra med andra ljud, av det mer påträngande slaget.

Hur tänker man när man tar med ett par barn i tvåårsåldern på en konsert som börjar klockan sju på kvällen i en kyrka? Barnen var inte trötta och gnälliga, nej de roade sig av hjärtans lust med att springa upp och ner i sidogångarna. De var riktigt lyckliga för emellanåt kom det glada tjoanden och skratt. Ekot av deras springande fötter överröstade bitvis sången. Det finns en tid och en plats för allt – och småbarn på en seriös kyrkokonsert är defintivit inte rätt tid eller rätt plats. Det är varken juste mot de som framträder, den övriga publiken eller de små barnen själva. Ibland blir jag bara så trött….

När vi lämnade kyrkan gick vi förbi ljusringen – jag fick ett infall och tände två ljus. Ett för en liten katt som började jaga råttor på ett helt annat ställe i går för exakt sex år sedan, ett för tant K som lämnade oss för i dagarna två år sedan. Man kanske är lite knäpp som tänder ett ljus för en katt – men det bjuder jag på 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

14 responses »

  1. Prullan, kära Prullan, man tänder ljus för de man tycker om och tänker på…oavsett hur många ben de har/hade… 😉 Det är liksom inte benen som räknas i såna sammanhang.

    Musik i kyrkan borde upplevas av fler. Det blir alltid en speciell stämning. Skönt är det. Tycker jag (som heller inte tackar nej till en rockkonsert).

  2. Konserten låter fantastisk – akustiken i kyrkor är ju ofta alldeles underbar! Synd att livade småbarn förstörde en del av njutningen – kanske de som hade ungarna med sig var anhöriga som saknade barnvakt?

    Att tända ljus för en kisse är väl inget konstigt!
    Själv har jag foton i bokhyllan på våra gammelkatter fortfarande flera år efter de fick somna in..

  3. Nu är jag väl lite grinig kanske – men jag tycker inte att det är OK att ta med småbarn på konsert bara för att man inte har barnvakt. Iaf inte den typen av konsert som var så kontemplativ och lugn och stillsam och dessutom är i en kyrka där alla ljud mångdubblas pga av akustiken.

    Det gläder mig att det finns fler som kan tänka sig att tända ljus för fyrbeningar 🙂
    Kram på er!!!

  4. Nog tycker jag att de små barnen borde ha fått vara hemma, man får liksom prioritera vid såna tillfällen. Våra arnbarn (flickorna) har ju väldans mycket uppträdanden med dans och sång och det är faktiskt först nu som lilleman följer med när det är kvällstid, och nu fyller han 5 år!!!!
    Vi har turats om att vara hemma med honom.
    Kramizzzzzz

  5. Nä, klart att barnen inte skulle vara med på den konserten! Det finns ju massor av andra tillfällen då barn kan vara med och uppleva musik, men inte alltid.

    Ska de vara med ska de sitta still och vara tysta, annars får man gå ut med dem. Av respekt mot de som lyssnar och står för framträdandet.

  6. Bra sagt av Lilla Blå: Det är inte benen som räknas *ler*

    Håller med Spenatmamman. Ibland körde jag med hörlurar och sagor, om det var nödvändigt att ha med små barn på stora arrangemang. Funkade fint om det inte var så spännande att de tjoade med.

  7. Jodå Prudie, jag är tillbaka, om än med en superseg uppkoppling. Faktum är att jag var in här och försökte morsa tidigare idag, men modemet var inte med på noterna 😦 Jag hade ju en snabb uppkoppling tidigare, så lite frustrerande är det ju med det härsega mobila bredbandet *suckar*
    Nåja, bättre än ingen uppkoppling alls! 🙂
    Ha det och
    Kram!

  8. Så korkade ego-föräldrar! Inte fasen stör man dom som uppträder, oavsett om det är i en kyrka, konserthus eller liknande.

    Klart som korvspad att man tänder ljus för alla sina kära djur, även familjen. 🙂

  9. Nej, det är väl inget vidare att ta med sig så pass små barn dit. Jag hoppas att ni kunde njuta ändå, det lät som att det var en väldigt vacker konsert ialla fall.
    Visst kan man tända ljus för en katt.
    Ha det så bra

  10. Åhja..det är härligt i kyrkan med musik. Blir så speciell klang och stämning. =)

    Ljus..ja..det kan man ju tända för allt levande=) Energi för energi ger mer energi Ha en fin dag *kraam*

  11. Jag har aldrig förstått det där att små barn måste hänga med överallt! Behållningen för deras del är minimal medan de stör dels, de som framträder, dels publiken! Nej, låt små barn stanna hemma är mitt tips!

    För övrigt kan jag tänka mig att det var en fin upplevelse och tända ett ljus gör jag gärna. För många…
    Kram!

  12. i asiatisk religion kan en katt vara själen av en människa från ett tidigare liv. Den kan vara reinkarnationen av din farfarsfar till exempel. Så det behöver inte vara fel att tända ett ljus för katten!

  13. Kan inte förstå hur sådana föräldrar tänker då de tar med sig så små barn på en konsert vid det dagset.
    Du gör helt rätt i att tända ljus för din katt. Jag tänder i bland ljus för några av mina hästar som jag hade igång i tiden. Annars är det mest mormor som får sig ett ljus.

Kommentera

