5 000?

Standard

Läste någonstans att en normal människa går ungefär 5 000 steg på en dag. För att få hälsovinster bör man dubbla de stegen.

När jag kom hem idag visade stegräknaren på 1 245 steg. Har suttit hela dagen och arbetat flitigt vid mitt skrivbord. Gått en eller möjligtvis två små promenader till skrivaren. Gick ut i lunchrummet och värmde min matlåda. Hade tänkt att gå ut på lunchen, men fastnade i en kul diskussion runt matbordet. Har hämtat någon kopp te under dagen. Men mer är det inte.

Snacka om risigt utgångsläge 😀

Vad jag gjorde åt det hela? Gick en långpromenad på kvällen. Jag har ju sagt att det är nördvarning!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Ja ibland är det inte så lätt att samla steg, men imorgon kanske det är en annan dag och då kanske det ramlar in några fler steg!!!!
    Kramizzzz

  2. Ja här får du jobba med din duktighet!! DET är kanske den stora utmaningen för sådana som du och jag – inte hur många steg vi hinner gå…

  3. Rätt så många steg samlade trots att du suttit flitigt vid ditt skrivbord tycker jag! Men det är klart en liten bit ifrån 10 000 🙂 Ha det!

  4. Det gäller att klämma in lite vardagssteg tycker jag, jag går allt mellan 4000 och 12000 steg på en dag normalt (utan direkta promenader då alltså).

    Det lägre antalet om jag är hemma en hela dagen och bara går till affären eller så, det högre antalet ifall jag går mellan bussar, tåg, jobb, hem, dagmamma och någon grej på kvällen, men det är i ärlighetens namn inte så himla ofta. Oftast hamnar jag nog på 8000-9000 steg.

    Oroar mig för hur det blir när jag tar körkort, då måste jag gå långpromenader varje kväll ju! Hur ska jag komma iväg på det? Kommer bli smällfet 😀

  5. Oj oj, 5000 steg finns inte på världskartan för mig.Inte med mitt stillasittande jobb, men med hund….DÅ skulle det vara annorlunda 😉
    ‘kram*

  6. Jag gjorde bara 800 steg första dagen med stegräknaren så den fick hamna i lådan för jag blev för besviken av att ha den på. Den var inte ett dugg bättre än vågen – släng ut dem – bättre att inte veta 😛

  7. På mitt gamla jobb hade jag mellan varven stegräknare, det fanns dagar då jag gick över 10000 steg. Gissa om jag var förvånad.
    Nja jag skulle inte säga att det är nördvarning bara för att man går en långpromenad. Men om det är för att skaffa fram de 5000 stegen om dagen är det kanske det, lite i varjefall! 😀 Men är det för att det är skönt att röra på sig och man får en massa friskluft med mera, då är det ingen nördvarning precis.

Kommentera

