Cykelhaveri och en förvirrad civilingenjör

Standard

Det smällde till ordentligt när jag var halvvägs till jobbet på cykeln i morse. Pang och sedan gick det inte att trampa åt något håll och fotbromsen funkade inte. Jag svor en lång harang och sedan blev det att sitta av och leda cykeln hela vägen in till jobbet. Inte kul! Den enda ljuspunkten var väl att det blev rätt många steg på stegräknaren 🙂

Ringde Kärleken och berättade, bad honom att komma förbi och hämta mig och cykeln efter jobbet, så kunde vi ta vägen förbi cykelaffären som ligger tio minuter hemifrån. ”Men varför går du inte rakt över gatan och lämnar in cykeln på affären vid jobbet?” frågade min käre make. ”Jo, det beror på att jag inte jobbar där längre. Jag sitter ju inne i stan sedan drygt två månader” förklarade jag med en ängels tålamod. ”Visst ja, tänkte inte på det” sa Kärleken, ”ringer dig när jag åker hem i eftermiddag”.

Dagen gick. Kärleken ringde. Jag packade ihop och gick ut, låste upp cykeln och gick till vår vanliga mötesplats. Ingen bil. Väntade en stund, men fortfarande inget spår av Kärleken. Ringde och frågade var han höll hus någonstans. Det blev knäpptyst i telefonen. ”Hmmmm……jag står visst på gamla stället och väntar, utanför cykelaffären. Kommer snart…”. Min extremt förvirrade make dök upp till slut, skrattade förläget och bad om ursäkt. ”Bilen hittar ju själv, vet du, jag bara åker med”. Fin ursäkt, va?
Till hans försvar kanske ska sägas att förutom den allmänt tilltagande åldern så har han inte varit ledig något alls i helgen. Det har varit övertidsarbete och militära uppdrag för hela slanten. Men ändå….

Kärleken pillade lite på cykeln och konstaterade raskt att läget inte var fullt så katastrofalt som jag trodde. Det var kedjan som hade hoppat av. ”Jag fixar det, men jag städar inte hela din cykel. Det får du göra själv”. Den förvirrade civilingenjören lyckades sedan med konststycket att köra raka vägen hem och sedan började han med cykeln medan jag fixade middag. Efter en stund kom han in och berättade att jag kort sagt haft en sjujäkla tur att kedjan hoppade av idag. Jag hade nämligen blivit av med muttern som håller framhjulet på plats. Hela hjulet satt löst och kunde ha lossnat precis när som helst. Gaaaahhhh…tänkt om det hänt mitt i en av alla nerförsbackar som är på vägen till jobbet?

Det var nog någon mening med att kedjan skulle hoppa idag. Och även om min käre make kan vara ruskigt förvirrad ibland så är han en pärla – för visst hade han fixat och städat cykeln åt mig trots allt. Och det behövdes verkligen efter en hel vinters cyklande.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. om jag skriver att det hade varit bättre om kedjan överhuvudtaget INTE hoppat av så hade du ju inte kunnat skriva det här inlägget…så jag ändrar det till att DET VAR JU TUR ATT DEN HOPPADE AV IDAG!!
    JOHOO!

  2. Snacka om tur!
    Vanans makt är stor ibland. Jag tänker på Kärleken din som åkte till gamla jobbet och skulle hämta dig. 😀
    Hoppas att ni får ordning på cyklen nu så att den funkar som den ska och att framhjulet sitter ordentligt fastskruvat!

  3. Sicken himlans tur, fy vad det kunnat hände annars. Det är inte dumt att ha en liten gube ändå, även om de kör bilen till fel adress, eller visst ja, han följde med bilen!!!!!!
    Kramizzzzz till en hel cykel!!!!

Kommentera

