Stegräkning

Standard

Min arbetsgivare har drabbats av ett friskvårdsryck 🙂 Nu ska personalen bli mycket, mycket friskare, så det satsas stort. Friskvårdsbidraget har höjts rejält, alla anställda har fått en friskvårdsdag som ska tas ut någon gång under våren och som kronan på verket är vi anmälda till en stegräkningstävling, hela högen. Alla ska gå ner till centraleuropa under våren, vilket innebär ungefär 10 000 steg per person och dag. För det ändamålet har vi alla utrustats med varsin stegräknare och varsin ipod, så att vi ska ha trevligt när vi är ute och går också. En tävling helt i min smak! Och jag tycker att arbetsgivaren är riktigt generös som satsar så rejält. Det är kalasbra!

Idag börjar stegtävlingen och i vissa sammanhang är jag rejält tävlingsinriktad. Jag väljer mina tävlingar, det mesta är ointressant, men är det något jag känner för, då är det kamp in till döden som gäller 🙂 Det fanns bara en liten hake i det hela…..vår lilla avdelning, som är utlokaliserad från huvudstaden, har inte fått några paket med stegräknare, ipod och instruktion för stegrapporterandet. Paketen är spårlöst försvunna! Chefen har ägnat en god stund åt att eftersöka våra paket idag och jag tror att hon lyckades lokalisera dem till sist. Men när de kan tänkas dyka upp här ute i tassemarkerna har jag inte en aning om.

Jag var supertaggad i morse. Första dagen på stegräkningstävlingen, inte ens det faktum att jag inte fått mitt lilla paket kunde stoppa mig. Det hade vräkt ner snö hela natten och att cykla var inte att tänka på. Inget problem – jobbet ligger 5311 steg bort, det visste jag sedan tidigare. Men inte nog med det – min mobil har stegräknare och musikmaskin. Så jag bespetsade mig på en flygande tävlingsstart där jag vandrade iväg i den oplogade, oskottade vita vintervärld som helt plötsligt bildats någon gång på efternatten.

Det gick hur bra som helst till jobbet. Det gick hur bra som helst hela dagen. Vädret var riktigt fint på eftermiddagen, så jag bestämde mig raskt för att gå hem också. Jag hade 7366 steg på stegräknaren när jag startade från jobbet. Tyvärr noterade jag inte att batteriet i mobilen var i det närmaste slut. Och eftersom vädret var så fint, gick jag en annan, lite längre väg hem. Vad gör man inte när man är i tävlingsmood?

Kom hem och upptäckte att mobilen, och därmed också stegräknaren, var tvärdöd. Grrr…….jag kan väl iofs höfta lite och lägga till morgonens promenad till de 7366. Men det blir ju inte rätt. Och dessutom missar jag ju allt jag har travat fram och tillbaka här hemma. Så hur jag än gör blir det ju tokigt 🙂 Och det stör vän av ordning (läs Mrs Structure) en del…Där fick jag för att jag kaxade och skulle ha en flygande start.

Men, men….vad är väl en promenad till centraleuropa? Jag kan ju faktiskt klara det hela trots att jag missade första dagen. Fast känner jag mig själv rätt kommer jag nog att ta igen den förlorade dagen lite längre fram. Är man tävlingsidiot så är man.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Vilken generös arbetsgivare du har. Jag antar att du inte är lärare inom kommunen 🙂
    Vi får aldrig några presenter utan om vi ska ha friskvärd fär vi varje tisdag hoppa och skutta i en gymnastiksal. Jag vägrar, inte min grej, går ut med hunden hemma istället.
    Hade det inneburit en tävling hade jag absolut hängt på, 🙂

  2. Ja visst är det generöst! Det blev spontana applåder när erbjudandet presenterades. Jag tycker att det är fiffigt att ”anfalla från flera håll”, det blir ju ett totalpaket med bidraget, en extra dag att vara ute på och de tekniska prylarna. Fast vissa av oss får nog använda friskvårdsdagen till att komma underfund med den tekniska utrustningen och fylla ipoden med musik. Tur att man har tonåringar att fråga till råds! 😀

  3. Jag tror jag skulle kalla mig som selektiv tävlingsidiot. Om jag bestämmer mig för att delta så är det ”VINNA” som gäller – stenhårt fokus. Men jag vill bestämma själv, jag är inte så övertalningsbar att ställa upp i tävlingar om jag inte vill.
    Hoppas du får en fungerande stegräknare nu så att du inte tappar mer värdefull tävlingstid 😀 Kram

  4. men lilla Prudie, du missar ju poängen! Du gick ju trots allt! Du vet att det blev minst 10 000. Alltså är din kropp nöjd och belåten. 🙂 Jag ska också kräva en ipod av min chef, men jag tror inte att det går hem. Du minns hur det var att få en bärbar…

  5. Hmm..ska genast ta en överläggning med min chef….Hmm…men det blir ju jag själv då? Knepigt…Ska se om mitt företag ska satsa på friskvårdspaketet?…Det lät inspirerande…
    Keep going girl…! 🙂

  6. Pingback: Friskvårdsdag « Pruddelutt här och nu

Kommentera

