Den vilda jakten på haggisen

Standard

 tistel

Satt och zappade lite på TV:n här om dagen och hamnade på BBC Food. Där är det en salig blandning av både det ena och det andra med anknytning till mat. Ibland står en mycket allvarlig och seriös brittisk DAM och lagar mat med stiff upper lip och en attityd full av distans till oss simpla tittare. En annan gång var det en ytterst märklig man som bakade in glass och kalkonfyllning i filodeg och sedan friterade det hela. Han blev mäkta förvånad när han skar i sitt bakverk och glassen hade smält….Inte konstigt tycker jag, det blir ju rätt varmt i en fritös 🙂

Sist det begav sig visades ett program om en man som ägde en restaurang i Dorset och gav sig ut på en kulinarisk resa till the Highlands. Jag tycker väldigt mycket om Skottland så jag fastnade framför programmet. Beundrade naturen, fnissade lite åt det skotska snacket, avundades whiskyn och blev helt enkelt väldigt sugen på att åka dit igen.

En bit in i programmet gav sig mannen från Dorset ut på haggishunting i den skotska naturen. För detta äventyr ikläder man sig våtdräkt och kilt samt beväpnar sig med det man kan hitta i spad- och grepväg. Och så springer man på berget och jagar haggis. Man kastar sig framåt under höga skrik, slår vilt omkring sig med spaden eller grepen och jagar på så vis fram haggisen ur sin håla. Eller?

Jag tycker det är riktigt kul att prova ny mat så jag tvekade inte en sekund när vår B&B-dam Norma frågade oss om vi ville prova på haggis till frukost en morgon när vi var i Skottland. Hon berättade att hon i så fall skulle åka till slaktaren i Lossiemouth och köpa haggis, för där var den absolut bäst. Slaktaren i hembyn hade inte alls samma känsla för haggis, hävdade Norma. Haggis består av diverse inälvor, havregryn och kryddor som rörs ihop till en smet, stoppas i en fårmage och kokas sakta i många timmar. Det smakade faktiskt inte tokigt alls. Kärleken klassificerade det som pölsa, det kan jag varken säga bu eller bä om för pölsa har jag faktiskt inte ätit.

Tillbaka till den vilda jakten på haggisen. Mannen från Dorset såg till slut något som rörde sig i gräset. Han gav upp ett avgrundsvrål och slog med sin spade och – tada!!!! Haggisen var infångad. Den visade sig bestå av en sten som någon försett med ett antal fjädrar. Så vad som rörde sig i gräset kan vi bara spekulera i……Det framgick inte heller hur mycket whisky sällskapet hade grundat med innan jakten. Den vilda jakten avslutades med att hela gänget satte sig mitt backen, drack whisky och tuggade haggis som någon haft med sig i en ryggsäck. Utsikten var bedövande vacker och whiskyn såg helt OK ut, den med.

Är det undra på att man längtar tillbaka?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Känns som om det vore min typ av roende…att i vilda flängar kasta sig runt i en skog o jaga haggis iförd våtdräkt o kilt samt medförd whiskey!
    Jaaaa…det är min melodi!

  2. Man kan hitta mycket smått och gott när man zappar runt på tv:n. Haggis är nog ingenting för mig huva!!!!!!
    Kramizzzz

  3. Haggis är inte så tokigt. Fast jag åt det inte när jag var i Lossiemouth. Hade jag vetat att den var bra där kanske jag provat deras. Jag åt den i stället på en BB i Burntisland.

    BBC food är givetvis en favvokanal. 🙂

  4. Pingback: BBC-Food-maraton « Pruddelutt här och nu

Kommentera

