Döm inte hunden efter håret

Standard

Idag var det äntligen dags att krypa ner i stolen hos min frisör. Det var ett tag sedan sist och eftersom jag har utrustats med ett tjockt, snabbväxande hår av naturen så började barret på att påminna starkt om en risbuske. Frissan har salong inte långt från mitt gamla jobb och nu när jag har flyttat in till stan så fick jag ta en promenad för att komma dit. När jag gick där i snögloppet funderade jag på hur lätt det är att döma hunden efter håret och vilken tur det var att jag bet mig i tungan och inte sa det jag tänkte säga den där gången för ett par år sedan.

Min frisör sedan ett par år tillbaka då var en ytterst snacksalig kille med rakad skalle och ring i örat. Han var otroligt snabb i repliken och fantastiskt duktig i sitt yrke. När man har kort hår märker man ganska snabbt om det är bra kvalitet på grundklippningen. Frisyren blir risig fort om den som klipper inte är duktig på hantverket. Den skallige var också en fena på färg – han hade blick för häftiga kombinationer och fick mig att våga lite mer än vanligt, utan att för den skull göra våld på mig själv. Men helt plötsligt slutade han bara att klippa. Några veckor efter att den skallige slutat ramlade jag in på salongen för att beställa tid.

”Neej, jag är ledsen men Putte har slutat” sa den glatt leende tjejen i 20-årsåldern bakom disken. ”Men jag kanske kan hjälpa dig istället?”.

Mrs Structures första impuls var att säga ”nej tack, jag letar nog vidare”. Den glada tjejen bakom disken var nämligen tatuerad på i stort sett hela överkroppen, hon hade ring i näsan, nitar i kinderna och sådana där infödingssmycken som tänjer ut örsnibbarna i båda öronen. Som tur var rusade Prudie in på banan, nitade Mrs Structure, log ett glatt leende och sa ”Ja, va bra! Har du någon tid i morgon?”.

Den glada tjejen visade sig vara precis lika duktig i sitt jobb, om inte ännu duktigare kanske, än den skallige. Hon är superduktig på att klippa, hon färgar med inspiration och kreativitet, hon hittar på nya varianter på mitt korta hår som funkar, trots att jag inte vill ägna någon tid alls åt håret egentligen. Dessutom är hon så spännande att prata och resonera med, för hon lever ett helt annat liv än vad jag gör och ser på saker på ett helt annat sätt.

Så lätt det hade varit att välja bort henne bara p g a utseendet. Och så glad jag är att jag inte gjorde det 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Vilken tur att du INTE följde din första inpuls! Men å andra sidan hade det varit mänskligt för första intrycket ger oss en bild. Sedan må den vara rätt eller fel…

  2. Jag har fått öva på min äldste son, rebellen som tatuerat och piercat sig ungefär överallt där jag vill veta. Så även hans kompisar, till slut ser man det inte. Men en gång blev jag riktigt ledsen, då en av killarna flyttade upp till fastlandet, en av mina barns favoritkompisar som jag faktiskt kände först genom mitt häxeri. Underbar kille. När han kom hit på besök hade han öppnat piercingstudio i Örebro och gjort inplantat i pannan, bultar eller nåt, och det såg för jävligt ut och jag tänker ju på chakran och hälsa och … ja, nåt bekymmer kommer det säkert bli med det. Älskar lille Teddy och kan inte vänja mig vid hans nya uppsyn, men det är bara att låta det vara, för bakom bultarna är det samma goa kille som alltid. Jag TROR inte jag dömer efter utseende, inte efter tatueringar och piercingar iaf. Jag ser ju lite annat, ett vackert yttre kan dölja en nog så läskig aura.

  3. Precis så där kände jag när Herr Trendig dök upp hos frissan. Jag övervägde om jag skulle springa eller stanna, jag stannade dock och han får mer än gärna fixa med mitt hår igen. :0)
    Roligt att det blev ett lyckat och givande besök.
    Ha en skön afton

  4. Ja usch så fördomsfull man är ibland, och vad mycket man riskerar att missa om man inte trycker ner de där fördomarna. Läste din fikastory nu också, haha, jag säger då det *s*

  5. Härligt inlägg, man får sig sina funderingar, vad lätt det är att tänka ”fel”!!!! Kan tänka mig att du är toppensnitsig i håret nu, härligt!!!!!
    Kramizzzzz

  6. Vilken tur att Prudie tog över, duktiga frisörer växer inte på träd…säger en riktigt kräsen fd.. över att det ska funger lätt som en plätt även hemmavid utan att behöva använda en massa mojänger och mackapärer

  7. Vad roligt att du blev nöjd och lät Prudie få bestämma. Annars skulle det varit en långhårig du om Mrs Structure fått bestämma.
    Önskar Dig en skön och underbara Påsk!
    Vem vet om vi träffas i kväll på Blåkulla! 😀

  8. Pingback: Lite färg i det gråa « Pruddelutt här och nu

Kommentera

