Vit helg

Standard

ingen alkohol

Veckan som gick började med en rivstart. I måndags kväll var jag utbjuden på fina krogen med vita dukar och kristallkronor och mycket god trerätters middag med omsorgsfullt utvalda viner till samtliga rätter. Trots att det var måndag. Kvällen avslutades med lite snack i hotellbaren över en pilsner. I torsdags var det dags igen. Kvällens aktiviteter avslutades med buffé med italienska delikatesser och till det smakade rödvin alldeles utmärkt.

Jag brukar inte konsumera några stora mängder alkohol i veckorna, möjligtvis en liten, liten whisky på onsdagkvällen. Så efter den här veckan kände jag att det var dags för en paus. Vin smakar absolut bäst i sällskap tycker jag och när jag var ensam hemma i lördagskväll funkade det precis lika bra med mineralvatten. Så det blev en vit helg.

En bekant blev sjuk för några år sedan och tvingades avstå helt och hållet från alkohol under nästan ett helt år. Han är frisk nu, men han brukar säga att han märkte en stor skillnad – han var mycket, mycket piggare när han inte drack alkohol regelbundet.

Ibland får jag för mig att jag kanske skulle prova att ha en vit månad. Vinet till maten på helgerna smakar SÅ gott, men kan jag klara mig utan det? Hittills har jag inte försökt, men tanken finns där. Sedan vet jag inte om jag inbillar mig, men jag känner mig väldigt pigg idag och om det beror på min vita helg eller inte vet jag ju förstås inte. Det kan ju också ha något med att göra att solen visat sig både igår och idag? Men det kanske vore värt att prova ett lite längre uppehåll?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Jag brukar ta en vit vecka lite då och då. Även om jag i princip aldrig dricker något i veckan så kan det vara nyttigt att avstå någon helg också! Fast i dag känner jag mig i akut behov av en stor dubbel stark någonting…

  2. Jag tog ett glas rött igår kväll, efter nästan en och en halv vecka utan, men det var inte gott och lockade inte till ett till. Ibland vill jag bara inte ha, ibland är det gott, ofta men aldrig mycket. Ja, vart jag ville komma det, det vet jag inte. Har aldrig ens funderat på vita veckor eller månader, de hampar sig så ändå ibland.
    Ha det gott Betongbruden 😉

  3. Ja du min vän, jag är egentligen en rödvins-älskare, men nu är det säkert två år sedan jag drack något över huvud taget, detta tack vare mina mediciner, det går liksom inte ihop!!!!! Men jag är glad ändå, finns ju så gott vatten *skrattar*
    Kramizzzzz

  4. Vi har också konstaterat att vi mår bättre utan, men vi gillar ju vinet! Så vi har börjat konsumera mer tyskt vin med 8% alkohol. Och det märks! Vi sover bättre och vi märker absolut ingen påverkan av vinet. Tyvärr finns inget rött med 8%!

  5. Ack nog borde man… Men det är ju så gott till god mat. Några veckor så här på våren kan ju om inte annat vara bra för bikinifiguren. 😉

  6. Själv har jag faktiskt vita veckor oftare än rödvinsveckor (här är det rioja som gäller) när jag tänker efter.. Kanske därför intaget i lördags ledde till söndagens huvudvärk!? 😉

  7. Det var ett tag sedan jag tog ett gott glas vin. Det finns dock en massa gott vin i skåpet som väntar på att bli uppdrucket. Men det får bli till helgen eller något. Vem vet!
    Ha det bra på den fortsatta vita veckan!

Kommentera

