En jordnöt för mycket

Standard

jordnötter

Vi var ett gäng som kostade på oss utelunch idag. Det kunde ha tagit en ände med förskräckelse – men vi klarade oss.

På menyn stod någon fisk, Flygande Jakob och en indisk gryta med kött och grönsaker. Hälften av gänget valde Flygande Jakob och den andra halvan (där jag ingick) gick på det indiska spåret. Maten kom in och vi började äta. Efter en liten stund kände jag något halvhårt i munnen. Jag kollade vad det var och upptäckte en jordnöt. Kompisen mitt emot gjorde samma fynd i sin indiska gryta en liten stund senare. Flygande Jakob var förstås full med jordnötter – men det hör ju till.

Som tur var är ingen av oss allergisk – men jordnötter är ju inte alldeles ovanligt att folk är allergiska mot. Och vad jag vet brukar man inte vara lite allergisk mot jordnötter, det brukar snarare vara en fråga om liv och död. Jag har t ex en god vän som inte ens kan vistas i samma rum som en öppnad påse jordnötter. Luftvägarna svullnar igen på nolltid och har hon inte medicin med sig är det kört.

Otroligt klantigt av restaurangen att låta jordnötterna vandra över från den ena rätten till den andra, tycker jag. Det kan ju sluta riktigt, riktigt illa. Vi påtalade det för servitrisen, men hon förstod inte alls vad som var problemet. Även om ingen av oss är allergisk mot just jordnötter så kommer vi inte att gå tillbaka dit. Vem vet vad de stoppar i maten nästa gång?

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

5 responses »

  1. Just allergi mot hasselnötter och jordnötter ska man se upp med. Det är allvarligt att restaurangpersonal inte förstår hur ödesdigert ett sådant här misstag kan vara.

  2. Fy så otäckt, 15-åringen är allergisk mot jordnötter och soya och som du säger, det blir bråttom med medicin om det skulle råka komma nåt dylikt ivägen. Usch sånt där brukar jag tänka på när jag vet att 15-åringen skall iväg ut på stan.
    Kramizzzzz

  3. Ja, det är skandal att personalen inte förstod problemet. Förstår att ni inte vill gå dit igen, det hade inte jag heller gjort. Vilken tur att ingen av er var allergisk och vi får hoppas att ingen annan var det heller som besökte den restaurangen idag.
    Ha det gott.

Kommentera

