Får jag smaka?

Standard

Lördag kväll. Familjen sitter bänkad runt matbordet och har riktigt trevligt tillsammans. Äntligen är alla hyfsat friska igen. Vi pratar och skojar och skrattar. Entrecoten är perfekt och min coleslaw har överträffat sig själv. Kärleken grävde i vinförrådet och hittade en flaska Torre Oria Gran Reserva från 1996 som vi fått i present någon gång. Ingen av oss kom ihåg när och från vem – men flaskan var rejält dammig, så det var nog ett tag sedan. Vi kollade lite på nätet, bestämde oss för att öppna flaskan och vinet visade sig vara helt OK. Det levde inte riktigt upp till förväntningarna vi fick när vi läste om det, men det funkade.

En bit in i måltiden nappade 18-för-tre-veckor-sedan åt sig flaskan. Läste på etiketten och sniffade lite. Han tittade rakt över bordet på mig och så kom det ”Får jag smaka lite?”.

Vi praktiserar noll tolerans mot droger här i huset. För att hjälpa ungdomarna lite på traven OM det skulle uppstå grupptryck har vi gjort en deal om körkort och obegränsad övningskörning så länge man håller sig ifrån allt vad droger heter. Målet har varit att skjuta upp alkoholpremiären så länge som möjligt.
Hittills har det inte varit något som helst problem. 18 rör sig i ett nyktert kompisgäng, men han har hjälpt till att ta hand om andra kompisar vid ett par tillfällen när de inte mått så bra. Att döma av hur han har resonerat efter de upplevelserna så tycker han inte att det finns något coolt i överkonsumtion av alkohol.
16 är livrädd för att tappa kontrollen, så än så länge har det inte varit något problem där heller.
Vi har pratat mycket om alkohol och hur det påverkar oss och jag har sagt till båda kidsen att de säkerligen kommer att dricka en och annan öl för mycket någon gång i sitt liv, det har hänt även deras pappa och mamma 🙂 Men ju senare det händer, ju bättre är det.
Det känns viktigt att inte skuldbelägga alkoholen tycker jag  – ungdomarna ska kunna ta en öl eller ett glas vin i vårt sällskap när de har åldern inne, utan att känna att det de gör är ”fel”. Och sedan får man ju som vuxen se till att vara en förebild – att ett glas vin förknippas med en god måltid och inte en deppig mamma i soffan. Eller att de två centilitrarna whisky dricks för att det är gott, inte för att jag måste lugna ner mig eller muntra upp mig.

Tillbaka till middagsbordet 🙂

Jag tittade tillbaka på 18 och svarade: ”Visst får du det. Men inte idag. Du har precis tampats med en rejäl infektion och hög feber och kroppen har haft det riktigt jobbigt de senaste dagarna. Då ska vi inte pressa den ännu mer genom att låta den ta hand om ett halvt glas vin också”. 18 hade nog inte förväntat sig ett sån’t svar. Han hade kanske inte räknat med ett tvärt nej, mera något i stil med att ”pappa och jag måste nog prata lite om det”. Men se det hade vi redan gjort 🙂
18 tittade förvånat på mig och sa ”Ja, det har du faktiskt rätt i. Smart tänkt.” Och så hällde han upp lite mer bubbelvatten i sitt glas.

Så då tänkte jag – man kanske skulle köpa upp sig på ett lager med rejält surt och ovänligt rödvin? Så kunde 18 få smaka ett halvt glas och sedan kanske han inte vill ha mer? För det där som kändes så lätt att bestämma för två år sedan, känns inte riktigt lika enkelt idag. Jag har lite svårt att få in i skallen att 18 faktiskt börjar på att bli vuxen. Men det är väl så det är, gissar jag.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

14 responses »

  1. Vi körde också noll tolerans mot droger men när ungdomarna fyllde 18 blev det lite annorlunda. Då stod det dem fritt att beställa in något med alkohol i på restaurang och då bestämde vi oss för att de fick smaka hemma.

  2. En bra grej som min kompis pappa praktiserade var att man fick smaka om man höll sig hemma sen resten av kvällen. Inget grundande vid middagsbordet :-).

    Vi har också varit rätt ”tuffa” när det gäller alkohol. Det är inte OK att dricka har varit vårt budskap. Fast sen fattar jag ju att M har druckit ändå, hon flyttade trots allt hemifrån när hon skulle fylla 16. Men jag tror att hon är rätt måttlig, att hon tar det rätt lugnt.

    Sen dricker hon ju till och med alkohol i skolan eftersom hon går HR. OK inga mängder men ändå. Det komplicerar ju saken något. Å andra sidan har hon lärt sig i skolan en hel del teori om vin och sprit och tycker att det är intressant och jag tror att hon har en ganska sund syn på alkohol genom skolan, att det är en måltidsdryck som man ska njuta i lagom dos.

    Så nu när hon är 18 får hon ibland en skvätt vin när hon är hemma. Senast i fredags, då drack vi varsitt glas Amarone till middagen. ”Mamma det är för starkt! Jag gillar inte det här vinet” 😀

    Såna utlåtanden gillar mamma 😀

  3. Mycket smart drag av dig pruddelutt, ni är förståndiga du och guben din, härligt att läsa.
    Sitter här och försöker tänka tillbaka när våra var i den åldern och faktum är att det är 17 och 19 år sedan, jisses vad åren rinner iväg!!!!
    Kramizzzzzz

  4. Noll tolerans ihop med vettig information är ju jättebra. Jag visste inte i vilken ålder man ska vara när man dricker ute, men ser i kommentarer att det är 18 år. Är inte det dubbelmoral från staten sett? 20 år på bolaget men ute i osäkerheten kan ungdomar supa sig redlösa på krogen redan vid 18 år.

    Ha det gott!
    Kram 🙂

  5. Håller med dig Amlor – de båda åldersgränserna är märkliga. Det var samma gränser på vår tid. Jag förstod det inte då och förstår det inte nu heller….

  6. Skönt att ni är så vettiga med alkohol och att era ungar verkar ta det försiktigt. Så även jag med mina barn (vilket ju inte är så konstigt med tanke på att barnafadern har sjukdomen alkoholism). Hörde igår till min stora förskräckelse att en av ungarnas kompisar fått ett flak öl i present av sin fader på sextonårsdagen!! Hu! Och det fick jag höra när jag vid middagsbordet berättade att jag snackat med 16-åringens mamma som stolt proklamerade att deras adept minsann inte höll på och festade.
    Undrar om hon är blåst av sin make eller om vi har olika syn på vad som menas med ”festa”.

  7. vad härligt att kunna följa dessa historier… vi ligger ju fem år efter, men funderar redan på hur vi ska tackla liknande situationer. Nu kan vi sitta och titta på om ni trampar på en mina, och sedan kan vi undvika den! 🙂

  8. Ja,, det är en konstig känsla det där när de börjar bli vuxna och har både rösträtt och kan beställa alkohol ute. Men så är det ju..och jag tror det viktigaste är att vi föregår med gott exempel och gör drycken till vad det är…ett njutningsmedel som ska användas med måtta ochi samband med mat. Inget man pimplar i tid och otid. *kraam* Tycker det var snitsigt påkommet med den där infektionen..*hihi*

  9. Tanken med 18 resp 20 årsgränserna är väl att man på krogen dricker under ”viss övervakning av personal” vilket inte behöver vara fallet om man köper hem och dricker på egen hand.
    Hurvida denna ”övervakning” verkligen fungerar är väl en annan fråga.
    Vi har faktiskt låtit både 14 och 16 smaka (centilitrar) hemma vid några få tillfällen. Nu servers inget vitt sött ”ungdomsvin” hemma hos oss utan oftast kraftiga röda och dessa brukar inte vara ungdomars förstaval.
    16 litar jag i detta fallet blint på, men 14 är jag mera orolig för. Om hon skulle börja röra sig i kretsar som dricker och det finns cider i närheten är jag inte säker på vad som händer.
    Nej då är det bättre som nu: All fritid i stallet och sen däckar hon (av utmattning) frivilligt i sängen vid 9-tiden 🙂

  10. Jag har inte bjudit på alkohol hemma före 18, men andra har gjort det, utan min vetskap, på fester, sånt som jag fått veta långt efteråt. Det är dåligt, riktigt dåligt.
    Sen har jag tillåtit det efter 18 då de som sagt då får dricka ute, men ingen av mina grabbar är speciellt hågade i alkohol. Visst kan de dricka, men så vitt jag förstår så verkar de ha en klokhet i alkoholfrågor.
    Hörde på radion i morse att en ungdomsfest spårat ur och polisen hade kommit och beslagtagit alkohol. Jag ringde äldste sonen i morse, då jag vet att han brukar vara i den byn och mycket riktigt, det var han som ringt polisen trots att han inte var där utan flera mil därifrån. En kille hade skjutsat en massa kompisar, trots att han var alkoholpåverkad och då ser min son rött så när han fick rapporter ifrån festen ringde han till polisen. Jag blir stolt över hans alkoholmoral, för den är riktigt hög.

  11. Vi är stentuffa med alkohol hemma, men när de är 18 så är de 18 och myndiga. Jag tror att om man riktigt visar hemma att det inte är ok att dricka alkohol innan man är myndig löser sig allt sedan också. De äldre som är över 18 vet jag dricker (smakar) om de är på fest, men de dricker inte hemma om jag och mannen tar något vin till maten. Min dotter säger att det skulle kännas konstigt. Våra har hellre aldrig fått smaka hemma (under 18 år) för jag tror inte på idéen att de då lär sig att dricka alkohol på ”rätt sätt”. Det enda man då lär dem är att dricka. När de sedan är 18 och är myndiga då måste de få göra som de vill, men de vet ändå i bakhuvudet vad föräldrarna står i frågan. Jag tycker att ni har gjort rätt genom att vara stenhårda och er son visade också detta. Ni behöver inte vara bekymrade för grunden är redan lagd för ett normalt alkoholintag. Bra diskussioner förresten, intressant och det är nog många som är bekymrade, och det finns en stor osäkerhet kring detta. Facit på vad som är rätt och fel finns kanske inte.

  12. Inte lätt det där med ungdomar och alkohol! Jag tror dock benhårt på att skjuta upp debuten så länge det bara är möjligt – ju äldre man är desto större är chansen att man kan hantera det och att man är tillsammans med sådana som också kan göra det.
    Tack för alla tänkvärda och kloka kommentarer!

Kommentera

