Kasta krukväxter

Standard

garderobsblomma

Krukväxter är inte riktigt min grej (heller….). Jag glömmer bort att vattna. Sånt där man slänger på växterna för att de ska växa bättre finns inte i min ordlista. Är det gödning det heter? Om jag mot förmodan skulle klara någon växt inomhus så brukar det bli ohyra på den – lätt hänt har jag förstått, i vår torra inomhusluft. Jag brukar trösta mig med att jag har sett mycket av det vi har som krukväxter växa i sin riktiga miljö. Och det klimatet motsvarar inte alls det klimat vi har inomhus här i kalla och mörka norden. Så att det inte funkar här är kanske inte så konstigt?

Jag har gått och blängt ganska länge på de sorgliga rester som häckar i mitt vardagsrumsfönster och som med en stor portion välvilja skulle kunna kallas krukväxter. Det är inget som blommar – nej, då, men det är ett gäng stora gröna växter som blir äldre och äldre, spretigare och spretigare och samlar en försvarlig mängd damm. Idag gick det inte längre.

Resolut skred jag till verket. Ut åkte en gammal Clivia som inte orkar blomma längre. Jag delade upp den i ett antal mindre plantor i somras, så återväxten är tryggad och jag kunde faktiskt med gott mod slänga ut själva moderplantan. Den fick göra sällskap med ett annat åbäke, som jag för stunden har glömt namnet på. Den är grön och blommar emellanåt med vita blommor med korv i mitten (ja jag vet, Agapanthus…jag är fullständigt hopplös….). Problemet med just det här exemplaret är att det med tiden blivit tämligen risigt. Säkerligen beroende på att jag ofta glömmer bort att vattna och när hela blomman ligger smetad utmed kanten på krukan och jag dränker den i vatten är det inte alla kvistar som överlever. Mycket torra pinnar, alltså. Även det exemplaret har jag i ett anfall av krukväxtansande delat, så det finns mindre, betydligt fräschare exemplar på tillväxt.
Till sist åkte även en gigantisk garderobsblomma ut. Om man tittar på bilder på den blomman så växer alla exemplar så vackert rakt upp. Det gjorde INTE mitt. Det var många grenar på den och jag har även haft en och annan blomma, som påminner om den där andra växtens blommor som jag inte kommer på namnet på. Grenarna i min garderobsblomma påminde lianer och slingrade sig på tvären och täckte upp nästan hälften av mitt fem meters-fönster. Slingrandet berodde säkert på någon bristsjukdom, vanskötsel eller nå’t annat skoj….

Nu är iaf monsterkrukväxterna ett minne blott. Men det ser lite tomt ut i det stora fönstret där det nu häckar en liten sån-där-som-jag-har-glömt-namnet-på, en lite större clivia och en porslinsblomma. Porslinsblomman har inte blommat en enda gång – trots att jag fick skottet av en kompis som fick knipsa bort knopp efter knopp efter knopp eftersom hennes sambo fick ont i huvudet av doften från blommorna.

Har man inte jobb så skaffar man sig – när blommorna försvann insåg jag att det kanske vore en god idé med en fönsterlampa eller två. Så det får nog bli en liten tur till shoppinghelvetet utanför stan och det stora möbelvaruhuset framöver. Suck. Tänkte inte på det…..

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Jag har också gått och stirrat på mina bruna knastriga smått torra krukväxter en längre tid, har dock ej kommit till skott med operation sanering än.

  2. Annars kan jag rekommendera orkidéer! Ställ dem under rinnande vatten en gång i veckan sedan är saken klar! Glöm allt vad gödning och omplantering heter! Fönsterlampor är i och för sig trevligt men våra fönster tål inte fasadbelysning just nu…
    Trevlig lördagskväll!

  3. Jag är tvärtom – jag har väldigt gröna fingrar. 🙂
    Tråkigt nog har jag bara två fönster och ett litet utrymme att leva på, annars skulle jag ha många mer krukväxter.
    Läste att du inte ville titta på semesterbilder, *frun och Eiffeltornet* 🙂

    Kram

  4. Garderobsblommor är omöjliga att ta död på verkar det som. Jag har ett antal spretiga jävlar som står i obefintlig jord och som nästan aldrig får vatten. Och ÄNDÅ vägrar de att dö! Utan bara skjuter skott och spretar kaxigt åt alla håll tills de ramlar av fönsterbrädan. Aha, det är kanske så de försöker begå självmord. Kastar sig från fönsterbrädan??

  5. Vi har ganska mycket blommor. Både jag och sambon gillar det och hålla på att pyssla med dem. Dock funkade det inte att båda skulle hålla på att vattna. Jag har mina fönster att ta hand om medans sambon har resterande.

  6. Det är slönt att rensa runt bland sina växter ibland, måste säga att jag är en älskare av orkideér, de är så tacksamma och blommar praktiskt taget året runt.
    Kramizzzzz

  7. Jo jag har lite blomstercheckar som ligger och väntar på att jag ska köpa något och jag funderar faktiskt på orkidéer – frågan är bara om de klarar söderfönster i sommar? Den jag hade som blommade med 28 blommor samtidigt bodde ljust men inte soligt och långt borta från något element.

    Jadu, Ankan, det var nog självmord min blomma ägnade sig åt. Och jag förstår om den var olycklig 🙂

Kommentera

