Temperatur

Standard

Kärleken: 35,8
Prudie: 36,7
16: 37,9
18: 38,7

Här har vi roat oss ordenligt på kvällskvisten. Flunsan har slagit till och kidsen är däckade, båda två. 18 är rejält dålig, har ont i halsen och får knappt fram ett ljud. 16 ligger lite i lä – men hon är tillräckligt dålig för att vara hemma från skolan i morgon också. Men försök att förklara det för en unge som har kemiprov och ett MVG i kemi som inte får sänkas till slutbetyget. Spelar ingen roll att hon får göra provet när hon har frisknat till. I värsta fall får jag väl binda fast henne i morgon 🙂

Varför tog vi då febern på hela familjen? Jo vi började prata om vad som är feber och inte och hur olika vi påverkas av feber. Jag har låg normaltemp, så jag behöver inte ha så mycket feber innan jag blir dålig. Att gå och jobba med 37,7 och däröver i kroppen klarar jag bara inte av. Båda kidsen funkar på samma sätt. Kärleken ställde sig lite tveksam till det hela. Går man inte i dvala om man har så låg temp som 35,8 på kvällskvisten? Det kanske är därför han är så trött jämt?

Ska bli intressant att se hur länge man klarar sig från flunsan – det är väl bäst att ta något förebyggande. Bärnstensfärgat, lagrat på sherryfat tror jag att jag satsar på ikväll. Flunsa har jag INTE tid med.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Det blir en lugn helg hos er dårå..
    Det där med hur påverkad man blir av feber är konstigt tycker jag.. Maken kan gå ut med 39 grader utan problem för att handla eller nåt – men själv ligger jag halvdöd på den tempen.
    Hoppas den bärnstensfärgade drycken jagar bort bacillen så du slipper ligga hemma och hålla sjuklingarna sällskap!

  2. Det är nog väldigt olika det där med kroppstemperaturen. Jag har också låg temperatur vilket innebär att 37,7 ger mig värk i kroppen och frossa! Sedan har jag arbetskamrater som kan jobba med 39 grader utan att vara allt för påverkade.

    Hoppas din kur hjälper och håller alla elaka baciller på avstånd!

  3. Det där med vad normaltemperatur är tvistar alla tydligen om. Själv håller jag mig nere på mellan 36,0 och 36,5, skulle jag upp mot 38 grader i temperatur är jag helt däckad.
    Hoppas att 16 är klok och stannar hemma imorgon utan att behövas bindas fast. Inmundiga dig och Kärleken lite bärnstensfärgad dryck det är säkert ett ypperligt motmedel mot flunsan. 😀

  4. Ja det är inte lätt, dessa förkylningar är ett elände, hoppas att 16 stannar hemma nu så hon inte blir sämre på kuppen!!!
    Hoppas nu att det bärnstensfärgade gav effekt!!!!
    Kramizzzz

  5. Hoppas drycken var till hjälp, för den här influensan verkar väldigt envis…Jag har klarat mig än så länge…peppar,peppar.. . resten har varit rejält däckade. Ha det!

  6. och jag har ingen aning vilken temperatur jag har, vare sig normalt elelr med feber. Jag brukar utgöra termometern hemma. När någon tror att de har feber kommer de till mig. Jag sätter händerna på kinderna et volià. Feber eller inte. Jga kan dock berätta om det är hög eller låg feber, men graderna struntar jag i. 35,8 låter lite kallt. Jag tror Kärleken behöver också lite uisge beatha så han kommer upp till 36!

  7. Det är lika här, hela familjen är lågtempade och jag däckar och känner mig helt sänkt när jag kryper över 37. Flera gånger har jag trott att dottern varit jättesjuk när hon ”bara” haft 37. Det värsta är att läkare inte godkänner att det är så här. Om jag säger att min dotter är febrig när hon bara passerat 37 tycker de att jag är nojig.
    Jag misstänker också att jag har nåt på gång, har så ont i muskler och huvud, alla andra har ju haft det så varför skulle jag klara mig?
    35,8 ligger förresten ofta jag på också, nog går jag i dvala allt när kvällen kommer, min tid är på morgonen/förmiddagen, sen är det inte lönt att ta på sig för stora uppgifter.
    Krya på er!

  8. Oj…här ligger min normaltemp på 37,4 nånting medans makens är mycket lägre..han säger jag är som en kamin..jag öppnar dörrn för o få svalka, han klär på sig…han stänger dörrn…jag klär av mig…ja jisses vilken cirkus! Hoppas ni kryar på er!

  9. Huvudsaken man har ett varmt hjärta 😀 Ditt recept låter toppen. Och väldigt bakteriedödande. Annars får du köra en munkavel ala Michael Jackson. Ha en fin lördag. Kramar!

Kommentera

