Tårtkalas

Standard

tårta

Det har ju varit en och annan födelsedag i familjen de senaste 12 dagarna 🙂 Förstår egentligen inte hur man kan vara så klantig att man lyckas pressa ihop alla födelsedagar så maximalt. Jag borde ju ha anat oråd när jag sprang ihop med Kärleken på den grå stenåldern och kunde konstatera att han hade samma födelsedag som min egen mamma. Eftersom jag själv har samma födelsedag som min pappa borde jag ha anat ugglor i mossen, kan man ju tycka.

Det var ingen av födelsedagsbarnen som ville ha tårta på sin riktiga dag. Det finns liksom inte plats för tårta när man firar en vardag och festföremålet vill ha varmrätt och dessert. Därför fick det bli tårta idag, istället. Och inte vilken tårta som helst – utan 168-årstårta räknade jag ut alldeles nyss. Vi skulle ha haft 168 i ljus i tårtan – det hade varit kul. Men då kanske grädden hade surnat av värmen?

Nu är det definitivt slutfirat för den här gången. Ingen av oss vill se något sött och sliskigt på bra länge nu. Och när det är födelsedagsfirande nästa gång kommer jag att vara långt, långt borta på ett garanterat tårtfritt ställe. Det känns skönt 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. I min familj är det april som är den stora födelsedagsmånaden. Det innebär ju att man behöver inte vara Einstein för att räkna ut vad delar av familjen ägnat sig åt under semesterperioden i juli. ;0) Hoppas att ni haft det riktigt bar idag och att kvällen blir till belåtenhet.
    Kram

  2. Snacka om slumpen. Märkligt det där med hur födelsedagar kan samlas vid samma tidpunkt. I vår släkt har vi det utdraget över hela året fast i början av mars är det tre födelsedagsfester under loppet av fyra dagar. Först mamma sedan en dags uppehåll dagen därpå äldsta brorsonen fyller moppe och dagen därpå fyller den yngste tonåring. Därpå följande söndag är det stort födelsedagskalas för hela släkten. 😀

  3. Tårta är smaskens, men ibland kan det bara bli för mycket!! Vi har det lugnt på födelsedagsfronten ända tills i maj när lilleman blir hela 5 år!!!!
    Kramizzzz

  4. vi har det ungefär likadant som du, många firar mellan februari och april. När min fru firar i April är vi alla ”saturated” med födelsedagar, så hennes brukar bli lite ”fattig”. Sedan laddar vi om under fem månaders tid så jag får världens bästa födelsedag, varje år! Gäller att ha timing 🙂

  5. Och vi har lyckats sprida ut våra ganska bra över hela året…tårtfritt låter rätt bra då det inte är frågan om varianten ”Princess” Ha det!

  6. I den här familjen har vi lyckas sprida ut oss näst intill en per kvartal, vilket är smidigt och praktiskt. Däremot i min släkt, på mammas sida, fyller alla år i maj och september, jag tror det betyder att de varit mera traditionsbundna 😉

Kommentera

