Ingen skidåkning

Standard

Jättesnart 16 fnurrade till lite igår kväll. Livet ter sig lite orättvist för den som har en brorsa på sportlov i Åre. ”Jag vill också åka skidor” muttrade jättesnart 16. Brorsan har fått följa med en kompis och hans familj på sportlovsvecka. Varför har inte jättesnart 16 någon kompis som undrar om hon vill följa med? Det behöver nödvändigtvis inte vara en skidresa, Thailand eller nå’t skulle kunna fungera precis lika bra 🙂

Vi har inga skidåkartraditioner i vår familj. Det har liksom bara inte blivit så. Kärleken är om inte född, så iaf uppvuxen i slalombacken. Han har kört mycket skidor, t o m freestyleåkning, när han var ung och vacker 🙂 Men skidåkningen fanns alltid på hemmaplan, han åkte ytterst sällan iväg på några skidresor. Så när han drog söderut för att plugga 1979 slutade han också åka skidor. Det fanns ju inte på hemmaplan längre.

När vi träffades hade jag aldrig stått på ett par slalomskidor. Vi gjorde ett par skidsemesterförsök innan barnen kom, men jag tyckte inte det var särskilt roligt, så det blev inte mer än så. Att åka på skidsemester fyra personer är ruggigt dyrt – allra helst om alla fyra ska hyra utrustning. Så vi har helt enkelt inte prioriterat det – det har varit värt betydligt mer för oss att lägga tiden och pengarna på att åka iväg långt bort mitt i vintern istället.

När kidsen har flyttat hemifrån skulle jag mycket väl kunna tänka mig att åka iväg någon vecka i mars, när dagarna blir längre och ljusare. Jag skulle gärna vilja åka längdåkning på fjället och ha med matsäck, men att åka upp och ner i en skidbacke avstår jag gärna från. Får väl se om jag kan lura med mig den forne medlemmen i Ski Club d’Artistique på ett sånt äventyr 🙂

Nä – tillbaka till jättesnart 16. Jag föreslog att hon skulle sätta sig på tåget upp till farmor och farfar ett par dagar och så flirta lite med farfar så kanske han kan köra henne till skidbacken. Hon bara stirrade på mig. ”Nu?? Det här lovet??”. Ja det var precis det jag menade, det är ju ingen större idé att satsa på skidåkning till sommarlovet…..
Jättesnart 16 skakade lite på huvudet och meddelade att det lät alldeles för jobbigt. Hålla på och fixa en massa själv och greja. Näe, det kändes lite tungt. ”Och förresten så fyller jag ju år på torsdag. Hur blir det då med min födelsedag?”.

På kvällen blev det spa här – bubbelkaret fyllt med lavendelolja, levande ljus, drink på badkarskanten, ansiktsmask och peeling. Klart mycket bättre än att frysa rumpan av sig i en skidlift, konstaterade jättesnart 16 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Man kan inte göra allt! Under min uppväxt åkte jag mycket skidor med mina föräldrar och det var vintersemester minst en gång per år. Sedan träffade jag Husse vars föräldrar föredrog paraplydrinkar i Benidorm. En gång fick jag med mig Husse men någon skidåkningstradition blev det. Vi har hållit oss till solsemestrar och några gånger har äldsta fröken och sonen åkt på egen hand.

    Men det är klart att en blivande 16-åring inte uppskattar att äldre bror kommer i väg! Fast just nu verkar det inte gå någon nöde på henne;-)

  2. Hälsa snart 16 att det är roligare att åka när den riktiga vårsolen kommer för då kan man slå två flugor i samma smäll, bränna och skidåkning. Att njuta med lavendelolja är inte heller fy skam. 🙂

  3. Jag åkte knappt skidor alls förrän jag var vuxen, växte upp i Småland och då och där åkte ju ingen utför. Testade nån enstaka gång, men det fanns inte några backar direkt att öva i :-). Det är kul att åka skidor, även om man inte är så bra.

    Stor-dottern lyckades jag ju i alla fall få intresserad av skidor så pass att hon flyttade till Åre när hon skulle börja gymnasiet, den rackarns ungen.

  4. Oj oj, det kan inte vara lätt alla gånger att vara jättesnartn 16!!! 15-åringen åker ju med sin faster till London om några veckor och det kan jag lova svider lite i 13-åringen, uj uj säger jag bara.
    Det verkar vara ett helmysigt spa som ni har därhemma *ler*!!
    Kramizzzz

  5. Gillar man att åka skidor så är det som Asapasa säger bäst när vårsolen börjar värma ansikte och ”rumpa” ordentligt 🙂
    Själv åker jag hellre än bra men brukar ha oerhört roligt åt mina klantiga fall i backen…ungdomarna däremot är nog födda med både skidor och brädor på!

  6. Det måste ha gått åt en försvarlig mängd lavendelolja för att fylla badkaret 🙂

    Jag saknar absolut skidåkningen. Åke varje år som ung, men sen tog det liksom slut. Frun hävdar att henner (frivilliga) plats på en skidsemester är vid spisen stekandes köttbullar åt alla när de kommer tillbaka efter dagens övningar…

  7. Va! Ratar du den ganska lokala skidbacken?? 😉

    Att semestra i snö ter sig lika omöjligt för mig som att en nomad skulle vilja semestra på hemmaplan, alltså öknen. 🙂

    Jag har nytt alias ifall du undrar.
    Kram 🙂

  8. Och jag som bodde i varma Spanien åkte skidor, både i Pyrenéerna och i Alperna (lucky me!) när jag var ung och vacker 🙂 Nu är jag äldre och fulare och har lagt av med detta. Som du säger, det blir väldigt dyrt om man är fyra. dessutom prioriterar vi resor till solen över resor till snön. Vi har kallt så det räcker!

Kommentera

