Slarvstyckat

Standard

Den sega hjorten har nog fått sin förklaring nu, tror jag. Det lutar åt att jag har slarvstyckat, helt enkelt.
”Slarvstyckat??? Det är inte möjligt.” Sa Kärleken när han njöt av några skivor hjortstek till söndagmiddag. ”Du höll ju på precis hela dagen och styckade. Finns inte planer på att du kan ha slarvat.”

Jag har fnulat länge på hur jag skulle attackera hjorten nästa gång. Till sist bestämde jag mig för Tjälknöl. Jag tog steken direkt från frysen och lät den stå i ugnen på 75 graders värme hela natten. Därefter fick den ligga och dra 5 timmar i saltlake, kryddad med timjan, rosmarin och vitlök.

När jag plockade upp köttklumpen ur lagen noterade jag att den läckert bruna skorpan runt steken satt lös på något sätt. Jag dissekerade lite och kunde konstatera att skorpan var väldigt hård och seg och under den fanns ett lager med någon slags slafsig sörja. Jag slipade upp kniven och putsade resolut bort hela skorpan, inklusive slafset. Det som blev kvar såg lite ledsamt ut….Men ett litet smakprov kunde berätta att jag just åstadkommit världens möraste hjortstek. Den riktigt smälte i munnen. Alltså hade jag skurit bort alldeles för lite när jag styckade hjortskrället.

Nu vet jag att jag måste putsa de andra bitarna varefter jag lagar till dem. Och om det blir någon mera hjort ska jag inte vara så snål när jag styckar.

Världens möraste hjortstek smakade alldeles utmärkt till en rotsaksgratäng med ganska mycket vitlök i och ett glas rött. Och i morgon blir det lyxmatlåda, fast det är nog bäst att avstå det röda glaset, det får bli vatten istället.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Pingback: Namnsdagsmiddag « Pruddelutt här och nu

Kommentera

