Vuxen?

Standard

18-i-morgon har funderat en hel del kring begreppen ”myndig” och ”vuxen” den senaste tiden. Inte så konstigt kanske 🙂

Förra måndagen informerade han familjen: ”Om en vecka är jag faktiskt vuxen och kan göra precis som jag vill – det ni”. Jag kontrade med mitt standardsvar ”Myndig – ja visst. Men göra som man vill kan man inte så länge man är ekonomiskt beroende av en annan person. Och vuxen är något helt annat – det handlar om hur man beter sig.” 18-i-morgon skruvade lite på sig och gav, som vanligt, med sig. Om än lite motvilligt 🙂

Senare på kvällen kom han tassande i sina ullstrumpor. ”jodu mamma……”. Och så blev det tyst, så där tyst som det blir när han tar sats för något. Det kan röra sig om en större investering som ska göras. Eller något det ska bes om lov om. Vis av tidigare erfarenheter väntade jag ut honom. Jag log vänligt och nickade uppmuntrande mot min store lille son. ”Jo…jag tänkte…..Även om jag fyller 18 snart så undrar jag…..Tror du att du skulle kunna fortsätta vara mitt juridiska ombud, eller vad det heter, ett tag till? Jag tycker sånt verkar så jobbigt, men du kan ju sånt där och det har ju gått rätt bra hittills”.

18-i-morgon kom i kläm under en buss för ett år sedan. Ett ben inne i stortån gick sönder och han trasade sönder foten ordentligt. Han har haft det riktigt besvärligt, ont och eländigt och fått avstå en massa saker som inte riktigt uppvägs av att få åka taxi till skolan 🙂 Kärleken och jag har fört en understundom ganska hård och bitvis ojämn kamp mot bussbolaget och det företag som anställer chaufförerna och inte minst de tre försäkringsbolag som har varit inblandade för att 18-i-morgon skulle få någon form av ersättning för sveda och värk och bli behandlad med den respekt han förtjänar efter att ha drabbats av en yrkesmänniskas vårdslöshet. Det har varit jobbigt, men det blev rätt bra i slutändan. Och vi har gott hopp om att det inte blir några framtida men, även om vi inte kan säga att 18-i-morgon är helt återställd ännu.

Min lille son – det är klart att jag hjälper dig om det kör ihop sig, fast du är myndig. Men jag bäddar inte sängen åt dig och jag städar inte ditt rum. Fast det har jag ju inte gjort förut heller 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

4 responses »

  1. Vi har ju två som passerat det magiska strecket och så stora förändringar blev det inte! Fast en sak minns jag väldigt tydligt. När äldsta fröken var 18 år och 2 dagar gick hon och bokade en charterresa till Bulgarien! Hoppas 18 i morgon kommer att bli nöjd med hur saker och ting kommer att utvecklas;-))
    Kram!

Kommentera

