Chockerande avslöjande

Standard

Ibland far den lede i mig….jag drabbas av en obetvinglig lust att uppföra mig tvärt emot alla konventioner som finns och säga saker som bara inte passar sig. Kommer någon ihåg den gamla svartvita sketchen där Gösta Ekman delar parkbänk med en tant med handväska? Han bara måste säga ”pitt” hela tiden, halvhögt för sig själv. Det håller han på med ända till handväsktanten reagerar och dänger väskan i skallen på honom.

Jag läste någon gång om en person som rörde sig på mingelmottagningar där alla hälsar och ler och ser sååååå förtjusta ut över att få presentera sig för just dig. I själva verket är det ingen som hör ett ord av vad som sägs. Vilket bevisades av personen, jag tror det var Herman Lindqvist, genom att han hälsade, log sitt vackraste leende, sa ”Far åt helvete” och möttes av ett stort leende och  svaret ”Konsul Kråkenhjelm, angenämt”, typ.

Fredag lunch när jag som bäst slevade i mig fisksoppa från frysdisken drabbades jag plötsligt av en extrem lust att vara obstinat. Jag kände hur en kombination av Gösta Ekman och Herman Lindqvist kom farande, tog sig in i min hjärna och tog över mitt tal och det gick bara inte att stå emot 🙂
Mitt lunchsällskap, som för dagen bestod av tre kollegor, diskuterade TV. Det var Antikrundan hit, Let’s dance dit, Melodifestivalen i parti och minut och inte minst något program om kustbevakare som diskuterades. Jag har inte sett någotdera, så jag lyssnade, slevade fisksoppa och stack emellan med ”näe, har jag inte sett”, ”nix, det tittar vi inte på” och ”har inte en aning om det programmet”.

Tills sist var det en i sällskapet som tittade forskande på mig och sa ”Men – vad tittar ni på hemma hos er en fredagkväll? Har ni någon TV??”. ”Självklart”, sa jag. ”Vi tittar på porr på fredagarna”.
Ingen reaktion. Sällskapet fortsatte att tugga sig igenom sina lunchlådor. Till sist var det en som tittade frågande på mig. ”Vad sa du?????” ”Vi tittar på porr”, upprepade jag. Då vaknade de andra till. Tre par ögon stirrade på mig. Här krävdes en förklaring. Och det snabbt 🙂

Helt plötsligt drabbades jag av en obetvinglig lust att rycka på axlarna, se frågande ut och säga ”och?”. Men det gjorde jag inte. Jag bekände färg. Vi tittar inte på porr. Däremot ser vi serien ”Tell me you love me” på fredagkvällarna. Den handlar om tre par med olika typer av relationsproblem och som ovetande om varandra går till samma terapeut. Serien innehåller en del ganska raka sexscener som visar mer än de döljer. Snart 16 blev ytterst chockad en fredag när hon kom förbi TV:n och undrade vad det var vi tittade på egentligen. Det var väl det som fastnat i bakhuvudet på mig.

Jag insåg att det chockerande avslöjandet var mer än mitt lunchsällskap kunde klara av. Därför övergick jag till att berätta om den andra TV-serien vi följer – Dexter. Den handlar om en kriminaltekniker i Miami, expert på blod, som samtidigt är seriemördare. Den informationen klarade lunchsällskapet av betydligt bättre.

Men visst är det väl lite märkligt att blod och seriemördare inte är ett dugg konstigt medan sex är väldigt suspekt 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. *skrattar*, ohhh vad jag hade velat sitta med vid detta bord, skulle ha velat se minerna på dina bordsvänner!!!!

    Ha nu en toppenhelg!!!!
    Kramizzzz

  2. Välkommen i obstinatklubben, vännen! Och tack för morgonens första gapskratt. 😀
    Usch ja, sex är livsfarligt men blod och mord går ned hur lätt som helst… *suck*

  3. Snyggt jobbat!!! 😀 Gissa om jag skulle velat vara en fluga där för att se deras reaktion.
    Vem sjutton vill se de där programmen som dina kollegor tydligen tittar på. Inte jag i varje fall.
    Ha en underbar fortsättning på helgen!

  4. Ja, visst är det konstigt. (Skratt!) I alla fall så är det märkligt att vi människor inte klarar av att någon säger något som inte någon väntar sig. Problemet är nog inte det vi säger utan att det oväntade som så tydligt rubbar balansen för de närvarande.
    Själv får jag ibland osynliga horn i pannan och har ofta lust att säga något ord som inte passar i sällskap som vill visa upp en fasad som Mr or Mrs perfect. 🙂

  5. Så skulle jag oxå kunnat göra 😉 Ibland flyger liksom f-n i en å då är det svårt att stå emot. Dessutom är det en liten sport att gå precis över gränsen och gå i land med det. Och nog är lite porr bättre än brutala mord…. Kramar!

  6. visst är det konstigt, när man jämför våld i TV mot sex. Själv tycker jag att våld är definitv värre och det stör mig att de visar grov våld tidigare och tidigare. Till och med i nyheterna visar de döda kroppar och annat som små barn inte borde titta på.

  7. Hahaha.. du är för härlig du!
    Minerna måste ha varit obetalbara hos övriga inblandade..
    Bland mina kollegor misstänker jag att ett sånt uttalande bara skulle ha startat en flamsorgie i fikarummet – dagisfröknar är ju lite knäppa sådär.. 😉

  8. Haha, å du håller ställningarna uppe fortfarande Prudiluttan – oj vad härligt 😀 !

    Hade bara vägarna förbi – det blir ju inte så ofta numera – men här blev jag allt sittandes, och flinandes, ett litet tag iaf… Förstås 😉 !

  9. Känner igen mig där:-)

    Fast nu känner de mig så väl på jobbet, vi har jobbet länge tillsammans att de tar inte mina infall längre på allvar*s*

Kommentera

