Selektiv syn

Standard

Dags att fylla på kylskåp och skafferi igen, så jag åkte en sväng ut till shoppinghelvetet utanför stan efter jobbet.

Kom hem och möttes av ett kök i kaos. Jag drog igång diskmaskinen strax innan läggdags igår kväll och på morgnarna finns inte tiden att plocka ur den. Men – jag visste att det skulle vara två tonåringar hemma ganska många timmar på eftermiddagen och hoppades därför på ett mirakel.

Det kom inget mirakel den här gången heller. Diskbänken nära på svämmade över av glas, filltallrikar och annat smått och gott. Det blev att grovröja innan det gick att ta sig in i kylskåpet med alla varor (jag ställer backarna med varor på diskbänken, mitt emot kyl och frys).

Snart 16 hade bevisligen ägnat sig åt något slags skapande av citronvatten på eftermiddagen, det fanns tydliga spår på diskbänken och i hennes rum. När jag frågade varför hon inte kunde plocka ur diskmaskinen när hon varit hemma sedan strax före tre fick jag svaret. ”Jag visste inte att det behövdes.” ”Men såg du inte att hela diskbänken var full med disk?” frågade den allt mer irriterade mamman. ”Tänkte inte på det” sa snart 16 och ryckte på axlarna.

Min gamle farfar hade extremt selektiv hörsel, han hörde bara det han ville höra. Och jag tror att det förhåller sig på samma sätt med tonåringarna. De har selektiv syn och ser bara det de vill se 🙂

Jättesnart 18 är på ingång alldeles strax. Undrar just vad han ska anföra för ursäkt? ”Jag har bara inte hunnit, det har varit så mycket idag”. Och det har varit väldigt stressigt för den stackars gossen idag – jag tror att han gick i skolan mellan 9.20 och 10.20. Och då kan man ju bara inte hinna med såna trivialiteter som att plocka ur diskmaskinen.

Det hela slutade som vanligt med att den som varit hemma absolut minst tid idag – Kärleken – plockade ur diskmaskinen. Det är visst dags för räfst och rättarting igen. Då har man något kul att se fram emot i helgen 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Är du helt säker på att du inte tog fel väg hem från saltgruvan och hamnade i mitt kök?! Exakt samma fenomen har nämligen inträffat här och jag kan inte förstå varför! Dessutom var det inte första gången och absolut inte sista heller… Gisssa vem som röjde och muttrade hemma hos oss;-)

  2. Exakt samma sak hände här hemma i eftermiddags. Väl hemkommen med alla varor frågar jag och mannen oss VARFÖR ingen hade röjt upp på diskbänken. Ingen hade inte tid, inte heller tonåringarna. Morr

  3. Jag förundras ständigt över hur trötta de är trots att de både har sovmorgnar någon dag i veckan plus slutar tidigare än jag VARJE dag. Men de är inte tröttare än att de hinner med sina kompisar flera gånger i veckan. Och sitta framför datorn riktigt mycket.

  4. *skrattar*, men jag gjorde inte det när barnen bodde hemma, tänk att detta är ett så vanligt fenomen, begriper inte.
    Kramizzzzz

  5. Haha! Man är bara ung en gång och så mycket som ska hinnas med… Å andra sidan är tonåringar alltid egoister.. Men de utvecklas till normala människor med empati de också så småningom. 😉 Men vad gjorde man utan dem?? De goa ungarna lever man ju för.. Och dessutom blir man ju tvungen att lida lite när man inte får hjälp av dem… Man får nog skylla sig själv… Man var ju med och gjorde dem! 🙂
    Kramisar

  6. Jag brukar tömma diskmaskinen och det är en trevlig sysselsättning. Idag hinner jag inte det så jag hoppas att sambon fixat det innan jag kommer hem.
    HA en underbar fredag!

  7. Sonen fick ”löneökning” om han fixade diskmaskinen. Det fungerar till 70%, men då han inte fixar det hör han på min röst att jag inte är nöjd, så ibland tar han ut vovve i stället! Annars så känns det hela rätt så bekant. Det värsta jag vet är att komma hem med kassar fulla med mat och man ska sedan laga maten, och köket ser ut som kriget. Det är ungefär så man måste göra ctrl+alt+delete för att börja om igen! Och innan det får man säga Goosefrabba tre gånger!

  8. Ungarna FÖRUTSÄTTER att diskmaskinen är full men odiskad. Tittar inte ens efter utan det går på slentrian. När sedan första glaset landat på bänken ovanpå ställer resten sitt där också.
    Men de största diskhögarna finns på ungarnas rum där de håller använda och fuktiga badlakan sälskap. Fruktansvärt irriterande!

  9. Ja, själv så har jag en 22-åring inneboende några dagar i veckan och huxflux så har jag fått en anställning som städerska, tvätterska och matlådefixerska till denne unge herren. Han påpekar ofta hur trött han är efter en arbetsdag och hur han VERKLIGEN behöver vila.
    Ha en skön helg!

Kommentera

