VVBD(amf)

Standard

Kommer ni ihåg bokstavsvänstern? Alla de där småpartierna långt ut på vänsterkanten som delade upp sig i nya konstellationer och markerade det nya genom att lägga till en bokstav till den ursprungliga partibeteckningen. Eller ändra något mitt i?

Föreningen VVBD (Våga Vägra Bärbar Dator) har idag diversifierat sin verksamhet och lagt till ännu ett område att motarbeta: Mobiltelefoner. Därav tillägget amf, vilket ska tydas som AntiMobilFraktionen. Fast det ser mycket skojsigare ut med små bokstäver 🙂

Nya chefen kom inflygande på kontoret idag. Hon meddelade att hon nästa vecka tänkte ta upp frågan om bärbara datorer till mig och rumskompisen med högsta chefen. ”Ni måste ju ha varsin laptop. Så att ni kan jobba när ni reser. Finns ju nästan inga stationära datorer kvar att låna någonstans längre.” Rumskompisen och jag tittade på varandra med fasa i blicken. Vi räknade tyst till tre. Så skakade vi gemensamt på våra huvuden och sa ”Nej tack. Vi gillar våra stationära datorer. Behövs absolut inga bärbara”.

Nya chefen tittade förundrat på oss. ”Men……..” sa hon. Sen bestämde hon sig för att hon varken hade hört eller sett. Och så tog hon till orda ”Och sedan behöver ni ju varsin mobil också. Det har alla vi andra”. Med ögonen fyllda av om möjligt ännu mera fasa tittade rumskompisen och jag än en gång på varandra, räknade till tre, skakade våra huvuden och sa ”nej tack”. Då föll chefen på eget grepp – hennes mobil ringde. Och så blev det inte mera pratat i den frågan. Iaf inte idag.

OK då, om chefen vill kasta på mig en laptop. Den är tre gånger så dyr i internhyra som en stationär dator. Jag kommer INTE att ta hem den och det är ytterst tveksamt om jag kommer att ta med den så fort jag reser någonstans. Den är bara tung och åbäkig att släpa på och ibland behövs den helt enkelt inte.  Men en tjänstemobil VILL JAG BARA INTE HA!!!!

Jag är för det mesta väldigt lätt att nå på jobbet, där jag sitter så snällt framför min dator och jobbar. Ibland är jag på möte, men jag har alltid en uppdaterad jobbkalender så att det går att se var jag är och när jag förväntas komma tillbaka. Jag reser ibland, men inte särskilt ofta numera. Jag är jätteduktig på att svara på mail och lägga in frånvaromeddelanden när jag reser.
Inget jag jobbar med är så akut och kritiskt att den i andra änden kommer att gå under om han eller hon inte får kontakt med mig omedelbums. Och förresten ska man inte ha på mobilen när man sitter i möte, så om jag är borta en timme eller två är det ingen som når mig ändå.
Jag ser helt enkelt inte behovet och förstår inte nyttan. Och dessutom tycker jag att det är SÅ skönt att bestämma själv om jag vill svara i mobilen eller inte. Och den optionen finns inte på en jobbmobil hos oss.

Jag är väl en bakåtsträvare, en sur och gnällig typ som vägrar att anpassa sig till det moderna samhället 🙂 Eller också är det bara så att allt det där är så förknippat med mitt gamla liv och dit vill jag ju inte på villkorsvis tillbaka.

Rumskompisen är en fena på att sy. Hon skulle fixa en flagga av något slag. Själv ska fundera ut en kampsång. Vi tänker INTE ge oss. Iaf inte utan ett rejält motstånd.

😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

16 responses »

  1. Du är bara helt underbar!!!! Så härligt att läsa, visst är det märkligt att det ska vara ny laptop och ny mobil bara för att det ska vara det!!!!!
    Jag går gärna med i ert flaggtåg *skrattar*!!!
    Kramizzzz

  2. Haha så uppfriskande med sunda åsikter som avviker en smula. Tycker som ordalaget, gå halva vägen för att slippa tjatet, ta laptopen och skit i mobilen. Laptopen kanske ungarna använda – eller har de redan varsinn??

  3. Jag tycker inte du är någon bakåtsträvare. Tvärtom. Du är klok och framsynt. Tyvärr tror jag inte att det kommer att bli någon massrörelse av de föreningar som du beskriver. De yngre fr a men även vi andra, har vant oss vid att vi alltid måste vara tillgängliga och alltid vara i närheten av datorn.

  4. **gör vÅgEn*** Skönt med såna tjejer som står för sina åsikter!! Ojoj…nu känns det mycket bättre här hos mig också när jag läser detta =) Jag gjorde mig av med den bärbara telefonen på jobbet och har en fast med svarare så jag kan massera i lugn och ro. *Kraam*

  5. Ha Ha! Det här gillar jag skarpt. Ni ska naturligtvis ha en standar med en bärstång på ert bord. Man kan också sätta logga på kaffemuggar, göra almanackor och en slogan, naturligtvis en slogan. Hi Hi ja, det är rätta takter. 🙂

  6. *skrattar* Själv är jag en bärare av både dator och mobil.

    Så om ni skulle ha missat det: Jag tycker jättemycket om er alla bloggisar!!!!
    Gillar dej också!

  7. Du är inte alls gnällig. Det chefen vill pracka på er är stressfaktorer. Apparatur så att ni hela tiden ska vara igång. Så känns det när jag läser.
    Vägra vidare och lycka till!
    Kram 🙂

  8. min lilla vän, ta gärna emot det du får. Sedan är det bara att utnyttja grejerna så det passar dig. Management, helt enkelt. Mobilen har en knapp med vilken su kan slå av eländet. Vem säger att den måste vara på mellan 17:00 och 08:00 ? Vem säger att den måste vara laddad? Datorn kan du ta hem när du vill, om du vill. Du behöver inte starta den. Dessutom, när du reser, finns det kanske inget nätverk där du finns! Du kan fortfarande styra över ditt liv, även om du får prylarna.

  9. Ja du Lejonet – om det ändå vore så enkelt….
    I företagets riktlinjer för bärbara datorer så står det att det ges till medarbetare som antingen reser mycket eller har behov av att arbeta utanför arbetsplatsen. En bärbar dator får inte lämnas på kontoret om den inte låses in i stöld- och brandsäkert skåp. Lite trist att släpa på den när man cyklar i stort sett året runt….
    Det finns inga sådana riktlinjer för telefonerna, men kulturen är sådan att om man har tjänstemobil förväntas man svara i den.
    Så jag är skeptisk 😀

  10. Förstår dig precis. Det är överskattad det här att kunna nås precis hela tiden. Det är absolut inte bra. Annars även med mobiler och lap top är det som förut man logga ur sig ur telefonen hur lätt som helst. Utom några som absolut ska ha mobiler på hela tiden och på så sätt sabotera många möte som annars kunde vara intressanta och utvecklande för en verksamhet!

    Ha det gott!

    kram

Kommentera

