Whisky och ost

Standard

whisky och ost  Whisky och ost? Kan det funka? Ska man inte dricka rödvin till osten?

Ibland är det nyttigt att rubba gamla invanda cirklar och prova något nytt. Whisky och choklad har vi provat förut. Igår var det dags för whisky och ost. I sanningens namn ska sägas att Kärleken redan har viss erfarenhet på området. Han är med i en märklig sammanslutning endast öppen för herrar, som träffas ett par gånger per termin och provar whisky. Eftersom jag var grymt avundsjuk på honom när han skulle iväg på premiärprovning av ost och whisky, och dubbelgrymt avundsjuk när han kom hem och berättade hur det var, så högg jag den här chansen, snabb som en kobra 🙂

Här i min lilla stad finns det en helt fantastisk ostaffär. Det var en av delägarna som svarade för urvalet av ostarna och också berättade om dem. En av landets stora whiskyimportörer svarade för whiskyn. Tillsammans utgjorde de en riktigt ”dynamic duo”, så det blev en rolig stund. Många goda smaker blandade med goda skratt 🙂

Vi provade:

– 30 månaderslagrad Parmesan med Jameson 12 yo Reserve
– Le mariage – en får-, ko- och getost från Schweiz med Chivas Regal 12 yo
– Holländsk vit getost med The Glenlivet 12 yo
– Grottlagrad Gruyère med Jameson Gold Reserve
– St Agur med The Glenlivet 21 yo Archive

De olika kombinationerna var riktiga höjdare! 1 plus 1 blev på något vis mer än 2 när smakerna blandades i munnen. Varken Kärleken eller jag är särskilt förtjusta i Chivas – men t o m den blommade ut i sällskap med rätt ost. Min absoluta favorit var den holländska getosten och Glenlivet 12, tätt följd av St Agur och Glenlivet 21.

Hittills har jag inte sett några provningar på en av våra absoluta favoritkombinationer: Färsk Bassetts lakritskonfekt och rökig Islaywhisky. Men det kanske kommer, det med 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Ibland kan ganska oväntade kombinationer visa sig vara lyckade! Bekanta till oss har en ostaffär och vid provning där har vitt vin serverats till vissa ostar! Först trodde jag det var fel men icke! Bassetts lakritskonfekt är en höjdare även utan whisky vågar jag påstå;-)) Speciellt när den är riktigt färsk! Lakritsen alltså…

  2. Kom precis hem efter en blåsig långpromenad, hungrig som en varg. Går in här och läser och smäller närapå av!!! Gud så gott det låter! Håller med om att Chivas inte är någon höjdare men där ser man… med rätt slags tillbehör kan det alltså ta sig. Men du, det där med Bassetts… yak, det får du allt ha för dig själv. 😀

  3. Jag älskar ost ,men har svårt för whisky. Det enda jag dricker är Irish coffee.
    När det gäller kombinationer så är ibland det helt osannolika det mest fantastiska. 🙂

  4. Hmmm..ost låter ju gott….Än har jag inte förstått vitsen med Whisky….Jag har försökt….En dag ska jag lägga ut mitt ”reportage” från en wiskyprovning jag gjorde…I allra högsta grad i syfte att utreda vilken whiskytyp jag är….
    Kom nog fram till att jag inte är någon sådan typ alls…
    Men det är himla kul att prova olika kombinationer….
    Ha det gott och kram 🙂

  5. Låter inte alls fel. Ska ta och notera det i min tankebok. Det måste provas någongång. Att färsk lakris är gott, det visste jag. Men jag har inte provat det ihop med något annat.
    Ha en fin dag!

Kommentera

