Integritet

Standard

”Du har fått en sån integritet sedan du var sjuk” säger folk på jobbet till mig ibland. ”När du säger ifrån är det bara så på något sätt. Det är inte förhandlingsbart.”
Det ligger något i det. Och idag fick jag ytterligare ett bevis på att det faktiskt är så.

Jag har förvisso bytt jobb. Men de närmaste tre veckorna ska jag vara två dagar i veckan på mitt gamla jobb. Jag är utlånad till ett projekt på halvtid och det var bokat och klart ett bra tag innan jag blev omorganiserad.
Projektet börjar på att utveckla sig till en mardröm. Testmiljön är rejält svajig. Testcasen går inte att förstå. Vi får ingen användbar testdata från testkoordinatorn. Svenskspecifika ändringar som skickades in förra året har ”kommit bort”. Vi kommer ingen vart alls, egentligen. Dessutom får man skäll – det spelar ingen roll vad man gör, skäll får man lik förbannat…..Skickar in felrapporter=skäll. Ägna sig åt att följa upp gamla felrapporter=skäll. Ifrågasätta systemet=skäll. Begära korrekta testdata=skäll. Vovvovvov 😀

Från projektledningen vill man väldigt gärna ha in mig på fler timmar. Allra helst heltid och en massa övertid. Min nya chef blåvägrar – hon har OK:at det som var sagt när det bestämdes att jag skulle omorganiseras, inte en timme till. Min gamla organisation får helt enkelt lösa problemet, säger hon. Projektledaren bönar och ber att jag ska jobba flera timmar.

Vad gör jag då i detta kaos? Jo, jag jobbar min halvtid och gör så gott jag bara kan. Men inte mer. Det är helt enkelt inte mitt problem! Jag stänger av när jag går hem. Jag jobbar inte övertid. Jag har kommittat mig på halvtid, inte ett dugg mer. Krävs det mer så är det upp till mina chefer och projektledningen att lösa det. Jag gör det de säger till mig. Men jag säljer INTE min själ till projektet. Det har jag gjort en gång och det var ingen bra idé alls 🙂

Projektledaren kom förbi och summerade läget innan han gick hem för kvällen. Jag berättade hur mycket (eller snarare lite) som gått spikrakt under dagen. Då säger han ”jaja, det finns ju helger att ta till också”. Då log jag ett stort leende och sa ”In your dreams, baby. Jag jobbar halvtid i det här projektet och inte mer.”

Jag kan visst satsa extra och jobba övertid om det behövs. Men inte under de här omständigheterna. Problemen måste lösas på ett annat sätt. Och hur man löser dem är som sagt inte mitt problem.
Så här hade jag definitivit inte resonerat för 7-8 år sedan. Så visst har jag skaffat mig integritet. Och jag mår rätt bra av det.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

14 responses »

  1. Där fick du till det ultimata svaret! Projekt som kräver att peronalen ska arbeta på helgerna är det något fel på! Jag har en svåger som jobbar över hur sent som helst flera kvällar i veckan. Sådana tjänster är det också något fel på! Inte trivs han alls med det heller… Nej, en rejäl integritet och lite skinn på näsan borde alla ha!
    Grattis!

  2. BRA!!! Det där med integritet är kanonbra, då fattar det att det man säger är det som gäller. Om det krävs så mycket övertid varför inte anställa mer personal.
    Ha en fortsatt bra dag!

  3. Snyggt jobbat, du gör alldeles rätt!!!! Man måste vara rädd om sig!!!
    Men du……imorgon är det fredag!!!!!!
    Kramizzzzz o simma lugnt!!

  4. Jättebra att du står på dig…visst mår man bättre av att göra det, trots att det kan vara riktigt ”knepigt” att säga ifrån ibland…Ha det!!

  5. Pruddelutt äger, skulle min yngsta son säga….
    Och mitt stressterapeuthjärta sväller av beundran och stolthet över att det finns människor som du som kan inse det vansinniga i att slavdriva folk till sjukdomar, eller för all del kräva att de ska gå ut över alla sina gränser i omöjliga projekt, i stället för att titta över organisationen och bristerna…
    Heja dig!!!! 🙂

  6. Så ska det låta! Du är klok du och hoppas andra lär sig tänka likadant. Vad är livet värt om man får en hjärtattack av stress vid 50? På grund av jobbet dessutom!
    Nu säger jag inte att du är 50, jag vet ju att du inte är det 🙂 men det är alldeles för många som låter sig utnyttjas i tron att dom duger bättre då.
    Bra att du kan bitas! 🙂
    Kram

Kommentera

