Förvånad

Standard

Det är inte alltid saker och ting blir som man tänkt sig. Och tur är väl det, kanske.

När jag vaknade i morse med ögonen igenmurade av något slags cement och insåg att jag var tvungen att kontakta vårdcentralen suckade jag djupt. Inte nog med att ögonen jävlas – jag ska sitta och försöka komma fram på telefon under en timmes telefontid och i bästa fall få kontakt med någon drake till sjuksyrra innan timmen är slut. Draken kommer inte att tro på att jag faktiskt behöver träffa en doktor, får jag en tid inom de närmaste två veckorna får jag vara glad. Eller också får jag sitta hela förmiddagen på den öppna mottagningen och bara vänta och vänta och vänta. Positiv? Jag? Näe – inte ett dugg i vissa sammanhang 😀

Det visade sig att vårdcentralen skippat telefontiden, det gick bra att ringa hela dagen, mellan 8 och 17. Jag fick knappa in mitt telefonnummer och en röst lovade glatt att ”Du kommer att bli uppringd klockan 0830”. ”Haha”, tänkte jag grinigt, ”tror du ja…..man har väl varit med förr”. Strax före halv nio ringde telefonen och jag behövde inte måla upp en bild av att jag håller på att bli blind för att bli trodd. ”Kan du komma vid halv elva” frågade den trevliga sjuksyrran. ”Idag???” stammade jag fram lite försiktigt. ”Jaa, idag”. Märkligt…

När jag väl kom till vårdcentralen visade det sig att den öppna mottagningen var avskaffad. Man har anställt flera sjuksyrror som svarar i telefonen och ser till att de som verkligen behöver träffa en läkare samma dag också får göra det. Två minuter i halv elva kommer doktorn ut och hämtar mig i väntrummet. Jag som hade räknat med minst en halvtimmes väntetid.

Jag är inte särskilt ofta på vårdcentralen och det är väl egentligen något man ska vara glad för. Men när det funkade så otroligt smidigt som det gjorde idag så behöver jag ju inte vara fullt så negativt inställd nästa gång och kanske heller inte dra mig för att ringa.

Det är kul att bli lite förvånad ibland 😀

Ja just det – ögoninflammationen är av bakteriell art, så nu har jag fått antibiotika i form av ögondroppar som ska tas var tredje timme första dygnet (ja inte när jag sover då….). Jag ska märka en klar förbättring inom 24 timmar sa doktorn. Slut på ullfettet alltså!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

14 responses »

  1. Vad skönt när man blir glatt överaskad. Speciellt när det gäller vårdcentralen. Jag har också blivit glatt överaskad här jag bor nu, men inne i centrum var det ren kaos med flera timmars väntetid…

  2. Det där kände Dr Znogge på sig på ett tidigt stadium;-) Du kommer säkert att känna dig betydligt bättre i morgon för det brukar hjälpa snabbt.

    Så skönt att bli glatt överraskad inom vården. Nu är detta inte avsett som kritik mot personalen som arbeter där utan mot organisationen. När jag blev hundbiten och skulle får stelkramssprutan och ett bandage tog det nästan två timmar…

  3. Jag blev lika förvånad jag, när jag behövde komma till VC för ett par månader sen. Hoppas dom kör på med den här modellen. Förmodligen funkar den så bra så dom tar bort den. 😉

    Gärna fika, men en aning körigt precis nu. Mycket läkartjafs närmsta veckorna, men sen så!

    Ja det var inte lätt att välja ut bloggare. Ynka 10 dessutom. Jag hade ju Ab tidigt, därför blev det många av dom kompisarna.

    Lycka till med ögonen nu men spar ullfettet. Man vet aldrig vad man kan använda det till. 😉
    Kram

  4. Vad bra att du fått medicin, undra jag hur det var med det där ullfettet?????? Visst är det skönt när det fungerar så smidigt, man blir lika förvånad varje gång när man sitter och laddar upp sig med ett ”försvarstal” och så går det istället som på räls…………hi hi, bara att tacka och ta emot!!!!
    Krya på dig nu och hoppas att dropparna hjälper illa kvickt!!!
    Kramizzzz

  5. Va skönt att du fått hjälp till ögonen! Hoppas att det blir bättre snabbt nu då!
    Här blir brillor på jobbet idag – ser ut som en kanin i mina ögon, kanske borde hämta ut mina ögondroppar jag med…

  6. Skönt att det håller på att bli ordning på torpet.
    Hur har du kunnat läsa bloggar med igenmurade ögon? 😉
    Ha en bra dag!

  7. Ja, ibland blir man förvånad även när man har med vårdcentraler att göra.
    Det låter som du fått exakt samma problem som vi haft i familjen, här har dottern varit mest drabbad, men det konstiga var att bara hon blev behandlad. Själv ”behövde” jag inget, nu har mina ögon krånglat av och till i snart två månader, men visst, inte är det som det var för Tittilila inte.
    Hoppas du märker av förbättringen, det tog ett dygn här så var hon av med skiten, men sen fortsatte vi två dygn till för det är väldigt lätt att få tillbaka eländet.
    Ha det gott och krya på ögonen!

Kommentera

