Segt kött

Standard

Jag är inte riktigt sams med hjortköttet min jagande kollega ”lurade” på mig strax före jul.

Filéerna var helt outstanding – mört, fint kött med mycket god smak. Helgen efter provade jag en stek, men den blev bitvis märkligt seg. Det var just den helgen ugnen gick sönder, så jag tänkte att det kanske hade något med det att göra. Förra helgen gjorde jag en gryta på framdelskött som fick brässera med soja, svartvinbärssaft och porter och sedan rundades av med lite crème fraiche. Det blev mycket gott – möra, fina köttbitar som nästan smälte i munnen, såsen var underbart god och potatismos och en svampragu med äpple och rödlök satt perfekt till.

Full av tillförsikt gav jag mig i kast med ännu en stek i går. Lät den stå på låg temperatur i ugnen – 120 grader – och passade noga så att jag tog ut det hela när köttermometern visade på 60 grader. Köttbiten fick vila en liten stund innan jag skar upp den i tunna skivor och serverade med klyftpotatis, svampsås och haricotes vertes. Inte riktigt lika segt som sist, men snudd på.

Vad gör jag för fel? Kanske har jag fuskat när jag styckade och lämnat kvar hinnor som inte borde vara där? Eller också så var hjorten gammal och borde ha slutat springa för länge sedan. Fast det tror jag inte riktigt. Någon som har någon bra idé? Eller tips på hur jag ska bära mig åt istället?

Jag ska testa tjälknöl också. Det brukar funka på det segaste kött, men om hjorten visar sig vara ett hopplöst fall även efter en natt i ugnen och ett par timmar i marinad så får det väl bli grytbitar och färs av eländet. Grytor funkar ju bevisligen och färsbiffarna har varit succé, de kan ju liksom inte bli sega 🙂

Om pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

Ett svar »

  1. Har ingen aning men vet i alla fall så mycket att skosula är ingen hit! jag köpte ryggfilé till sonens födelsedag. Köttet smakade utmärkt men en motorsåg hade inte varit fel… Mer än irriterande när man köper nästan 2 kg och inte var det något vänskapspris på ICA inte!

  2. Nej , kära Prudie…jag har inget tips att komma med…är inte ens road av matlagning! Det är ju maken som står för den biten hos oss. Igår hade vi gäster och maken hade lagat till en alldeles utsökt middag med andfilèer, och det var mört och fint vill jag lova. Kram på dej!

  3. Jag hoppas på ett bra recept. Till exempel på tjälknöl som bara Exet gjort och inte jag, men jag skulle kunna göra det om du ger mig receptet så att jag och inte bara Exet har Hjort! *flinar fånigt*

  4. Vilka fantasifulla recept. Svartvinbärssaft och porter. Svampragu med äpple och rödlök. Får man drista sig till ett recept på dom godsakerna?

    Jag har en utmaning till dig på min sida.
    Kram 🙂

  5. Jag har aldrig tillagat hjort, men med älg vet jag att det kan bli samma sak, oftast så gör jag stekarna i grytan, det blir supergott tycker jag och så får man ju en smarrig sås på köpet och då blir det garanterat inte segt heller.
    Tjälknöl blir inte heller segt, det är en fiffig maträtt tycker jag!!!!
    Kramizzzz

  6. Godmorgon…har inte heller några förslag att komma med mer än att då det gäller älg så har åldern på djuret stor betydelse när det gäller tid vid tillagning…smarrigt värre låter dina recept! ha det!

  7. Pingback: Slarvstyckat « Pruddelutt här och nu

Lämna en kommentar