Blandade känslor

Standard

Har ägnat en stund åt att städa i mitt arbetsrum idag. Rensat i mappar (både riktiga och virutella) och slängt massor i papperskorgen (både den under skrivbordet och den i datorn). Det blir flytt nästa vecka in till stan och det blir en mycket enkel historia. Jag har inte särskilt mycket saker som ska flyttas, mappar och pärmar ryms i en papperskasse, skrivbordsprylarna i en mindre kartong. Det är datorn med tillbehör som tar plats, men den får jag inte flytta själv, fastän jag mycket väl skulle kunna göra det. Men sådana är nu företagets bestämmelser.

Det är med blandade känslor jag röjer och städar. Efter ett möte med min nya chef idag är jag om möjligt ännu mer taggad inför det som komma ska. Det känns helt enkelt jättekul – inspirerande, utmanande och roligt 😀
Men samtidigt finns en liten känsla av skuld där. Jag klarade mig ut ur ett hus som håller på att säcka ihop, precis innan det rasar (bildlikt talat). Men varför skulle just jag klara mig och inte mina kollegor? Jag har flera kollegor som jag bryr mig väldigt mycket om som kommer att harva vidare i kaoset och jag lider med dem. Var och en har ju ansvar för sin egen situation, men min situation ändrades ju bara så där – poff!- utan att jag själv gjort något för att det skulle bli så. Det är blandade känslor, milt sagt.

Annars är det fredag. Ögonvitorna börjar på att anta en högst normal färg igen, monsterbadkaret är fyllt med vatten, skum och Kärleken. Jag ska snart göra honom sällskap. Det känns rätt bra 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Splisch splasch I was takin’ a bath… ha det gott, vännen. Att du känner som du gör mitt i flyttbestyren visar bara vilken fin och go människa du är. Men skuld är inte en bra känsla att släpa runt på, så spola ned den med badvattnet, och hoppas på att allt löser sig till det bästa även för dina kollegor. Bamsekram såhär på fredagen. Tvätta er nu ordentligt överallt. 😉

  2. Oj, vad mysigt. Men de där skuldkänslorna kan jag förstå. Det är inget kul för även om förtjänat denna chans så känner man med sina kollegor. Om någon annan fått din chans, hade itne du gynant dem den då? Visst hade du det, så det är så dina kollegor känner för dig nu… Kram och ha en fin fredagkväll…

  3. Skuldkänslor genererar stress, så försök slänga dem överbord! Att just du fick chansen att byta arbetsplats beror ju på att du förtjänat det såklart!
    Lycka till med nyjobbet!
    Vill oxå ha ett monsterbadkar med plats för både mej och min karl – undrar om hyresvärden tillåter det!? 😉 Ha en ljuvligt skön badstund och en skön helg!

  4. Se upp så du inte får skum i ögonen bara! Vi har bara duschkabin numera…

    Hade inte du fått jobbet hade någon annan fått det och du blivit kvar. Så är det bara så några skuldkänslor är det inte lönt att ha! Nu är du utvald för att du är mest lämpad så njut i stället! Sedan kan man tycka det är tråkigt att lämna vissa arbetskamrater men så blir det ibland!
    Ha en skön helg!

  5. Skaka av dig skuldkänslorna och njut av att du har fått chansen, det är du värd!!!!!
    Härligt att ögonvitorna börjar komma fram!!!!!
    Misstänker att ni har kommit upp från badet, annars är det risk för simhud mellan tårna!!!!
    Kramizzzzzz

  6. Lägg skuldkänslorna på hyllan och satsa på dig själv. Jag misstänker att dina numera förre detta arbetskamrater kan ta hand om sig själv.
    Ha en skön lördag!

  7. du måste tänka på dig själv. Din karriär kan inte styras av kollegornas situation. De kan ju också gå vidare till något annat!

Kommentera

