Ullfett

Standard

får

I dag är faktiskt ögonen bättre! Inte lika rött längre och framför allt inte alls lika ont och ömt som det var i måndags. Undrar om det är salvan som gjort sitt eller om det hade funkat lika bra utan den?

Det var en liten pärs att fylla hela det undre ögonlocket med salva, men det gick och jag sov gott (om än lite kletigt) hela natten. Det var inte riktigt lika kul när klockan ringde och det var dags att ta sig upp ur sängen. Jag såg absolut ingenting!

Stapplade ut ur sovrummet och försökte känna mig fram till badrummet. Som tur var stod snart 16 på plats framför badrumsspegeln. Hon insåg genast vad som var problemet så hon öppnade dörrarna in till duschhörnan, fixade fram en handduk och stängde dörrarna om mig. Det var skönt att få igång duschen och börja på att försiktigt, försiktigt ta bort salvan runt och i ögonen.

Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Salveländet gick helt enkelt inte att tvätta bort. Det är fortfarande lite ömt i och runt ögat så jag ville inte ta i så hårt. Det var lite bättre när jag kom ut ur duschen, men synfältet var fortfarande blurrigt. Med hjälp av en bomullskompress som jag fuktade försiktigt lyckades jag till slut få bort det mesta av salvan.

Min vana trogen kollade jag bruksisen i efterhand. Och kunde konstatera att salvan innehåller ullfett. Ullfett!!!??? Det använder ju snart 18 för att smörja upp sitt instrument – ska man ha sånt i ögonen?

Jag ska ge salvan en natt till. Men risken finns att kaninögonen övergår i fårögon istället. Och jag vet inte vilket som är värst, egentligen.

Bä bä på er, alla bloggisar 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

17 responses »

  1. *skrattar*, ja varför inte, fåraögon kanske är riktigt söta kan inte riktigt se dom framför mig. Nej, skämt åsido så hóppas jag att det är sista kvällen du behöver använda den ulliga salvan, säkert är den superbra!!!!
    Kramizzzzz

  2. Kanin, rabbis, får?
    Blir som vanligt lite förvirrad!
    Själv skulle jag föreslå att ett par rabbisar få flytta hem till dig…de finns redan hos en några bloggvänner och de fixar allt! Städning! Sjukdomar! problem med maken!
    Allt fixar de!
    O du vet…de förökar sig sååå….
    😉

  3. Ullfett låter.. b(l)äigt.. Dåligt skämt, jag vet! 😉
    Annars har jag ju numer ett recept på penicillindroppar i min ägo utifall mitt röda öga blir kläggigt.
    Hmm.. undrar om röda ögon smittar via bloggen?

  4. Men du, det passar ju. Ullfett till kaninögon, det låter rimligt. 😉
    Klart det beror på salvan, att du är bättre. Det brukar funka på stört det där glägget. 🙂
    Kram på dig!

  5. Ullfett hade jag då jag simmade Vansbrosimmet. Det skyddade kroppen från att bli nedkyld alltför mycket. Det var inte lätt att ta bort. Första året skrapade jag av det med en pinne. Andra året hade jag Yes-diskmedel med, det löste upp klistret.
    Inte så lämpligt att ta diskmedel i ögat precis.
    Ha det så bra!

  6. Ullfett är bra till allt har jag läst! Själv använde jag det till såriga bröstvårtor när de var sönderammade, funkade finfint! Har sett det på TV också i nån reklam där man hade det till att smörja upp motorer och grejer. Fast i ögat låter skumt.

    • Det är sonen som använde Ullfett för att smörja alla byglar på sitt musikinstrument för ett par år sedan. Jag tror inte att han använder ullfett längre men om det beror på att det inte går att få tag på eller att han kommit på andra tankar vet jag inte. Då köpte han det iaf på apoteket.

Kommentera

