Soldopning och motivation

Standard

En sån dag! Solsken, fågelkvitter och klarblå himmel. Om det inte var för att det blev mörkt så tidigt på eftermiddagen så kunde det ha varit en dag i mars! Jag har både syre- och soldopat mig på en riktigt lååååååång promenad med min promenadkompis – nejdå, vi går inte bara på promenad, vi träffas i andra sammanhang med 🙂 Jag vet att det kommer bakslag och en het gissning är att snön vräker ner i mars. Men det får vi ta då. Idag var det nästan vårväder, så det så.

Efter torsdagens omorganisation känns det riktigt, riktigt bra att gå till jobbet i morgon. Det har inte varit så jättekul på jobbet det senaste året. Jag brukar kaxigt säga att jag har världens roligaste jobb. Det mesta av det jag ägnar mig åt på dagarna är kul och utvecklande och jag har trevliga arbetskompisar. Men när andra saker runtomkring inte fungerar, när man blir dåligt behandlad och inte känner sig trygg i sin roll – då är de inte roligt längre.
Jag tycker att jag har kunnat hantera situationen hyfsat bra. Eftersom Mrs Structure är den av oss som jobbar så har det funkat bra att lämna kvar henne på jobbet på eftermiddagarna. Prudie har åkt hem själv och inte tänkt ett skvatt på jobbet när hon har varit ledig. På söndageftermiddagarna har jag funderat lite över varför jag ska åka till jobbet egentligen. Inte så att jag har vantrivts, men motivationen har varit låg och någon arbetsglädje har jag inte känt på väldigt länge. Att vara hemma har känts som ett betydligt mer lockande alternativ.

Nu – när jag vet att det finns en väg ut, och att den kanske kommer att öppnas redan den här veckan, inser jag hur mycket energi det senaste året tagit för mig. Jag trodde att jag kunde tänka bort allt tråk, men det har jag uppenbarligen inte fixat så bra som jag trodde. Idag känns det helt OK att det är söndag. Jag ser fram emot att gå till jobbet i morgon. Tänk så lite det behövs egentligen 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Skönt att du känner dig motiverad nu. Det är toppen med bra arbetskompisar, när det kändes tungt på mitt jobb så glömde jag det eftersom dom var så goa, mina jobbarkompisar.

    Vilken chock idag du, med all sol! Jag gav mig ut på min vackra promenad och fotade lite. Det var rena motorvägen där, alla gick man ur huse idag.
    Kram 🙂

  2. Låter skönt, att känna denna motivation.
    Här hade alla 80-års firare rapporter om det vackra vädret, själv såg jag det genom fönstret och sen var det bara att återvända till diskbaljan och kallskänken. M a o, jag hoppas på mera vårdag i veckan så jag får lite luft. Det blir dock en hel del jobb under veckan.
    Gnatt, jag ska krypa tillbaka till den sköna sängen!

  3. Vad härligt att det har fixat till sig till det bättre på din arbetsplats, tradigt när man inte känner sig motiverad!!!! Då satsar vi på att 2008 blir ett givande år!!!!
    Kramizzzz

  4. Även jag var ute och tillämpade samma doping som du gjort idag 😀
    Det där med jobb är ett känsligt kapitel. Den man väljer att leva med väljer man med största omsorg och vårdar detta förhållande ömt. Men de man jobbar med brukar man inte ha så stor möjlighet att påverka vilka de är. Ändå är det dessa personer man umgås med den stora delen av sin vakna tid under dagtid.
    Jag håller verkligen tummarna för dig!
    Ha en underbar dag!

  5. Det där med motivation är ntressant. Tänk på hur många ställen har medarbetare som är duktiga och kunniga…men omotiverade. Vilket slöseri! Om bara cheferna insåg hur mycket bättre det kunde bli, om alla var motiverade.

  6. Låter bra att motivationen finns där! :0)
    Jag brukar tänka på mitt jobb som jag hade innan jag började plugga, där jag hade hand om en restaurang tillsammans med ungdomar som var på glid. Det absolut roligaste och mest lärorika arbete jag haft Det som var problemet där var min arbetsgivare, kommunen. Efter flera års arbete i motvind kände jag att även om jobbet i sig var bra så tog detta ständiga krigande med olika instanser inom kommunen alldeles för mycket energi från det arbete jag skulle utföra. Så då sa jag upp mig och började plugga istället och det är absolut ett av de bästa val jag gjort. :0)
    Ha en bra dag!

  7. Wow..fågelkvitter i Januari? never heard…inte konstigt om kroppen ställer in sig på vår och marsmånad och spritt i kroppen…Härligt att du hittat motivationen! Ha det!!

  8. Det här nya jobbet kom verkligen vid rätt tillfälle får man säga men ibland ska man ha flyt även på arbetsfronten. Jobbet är ju en så stor del av vår tillvaro så det är viktigt att man trivs med den biten!
    Ha en inspirerande och trevlig arbetsvecka!

Kommentera

