Pickel eller plym?

Standard

Snart 18 ramlade ner en stund i soffan och kollade på programmet om kungafamiljen. När ett inslag från Kronprinsessans 30-årsdag visades, där Arméns Musikkår paraderade på Stockholms Slott, blev den unge mannen synnerligen upprörd.

Snart 18: Såg du??

Mamman: Näe…vaddå? Var det någon som gick med fel fot eller nå’t? Eller var det dålig puts på kängorna kanske?

Snart 18: De har ju pickel!!! Vad är det för stil????

Mamman: Tänkte inte på det……men de kanske inte använder kask med plym på sommaren? Det kanske är för varmt och tungt?

Snart 18: Jamen mamma…..man HAR plym vid stora parader och kungliga födelsedagar, oavsett väder. Och det är väl precis vad det där handlar om. Stor parad OCH kunglig födelsedag. Hmmmmm…. nu blir jag nästan lite upprörd.

Det stora problemet var alltså att musikkåren uppträdde i pickelhuvor (en hjälm med en liten pigg mitt uppe på huvudet) istället för kask med stor fjäderplym. Eller kanske det verkliga problemet var det kollektiva brottet mot reglementet? Vad vet jag? Men jag tycker att det är lite hm……intressant att reaktionen kommer från en person som stämplar lillasysters skola – där ordningsreglerna är många och utförligt beskrivna -som ”fascistskola”. Jag vill betona att den unge mannen ifråga alltid skött sig prickfritt, men han anser sig inte behöva några ordningsregler för att göra det. Det är ju bara att tänka lite, ju……Men det är tydligen skillnad på regler och regler 😀

Lite full i skratt blev jag, men sedan tänkte jag att det är rätt kul ändå vad mycket man kan lära sig när man tittar på TV med sina barn! Känner jag den unge mannen rätt kommer han att utreda frågan också. Så där får det ju bara inte gå till. Hrmpf 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

3 responses »

Kommentera

