Vilken soppa

Standard

Nu flödar ettorna och nollorna så fint i bredbandet igen och jag har ägnat eftermiddagen åt förberedelser inför nyårsmiddagen imorgon.

Jag hade tänkt att bjuda på soppa till förrätt, jag var lite sugen på en lätt och grön soppa och fastnade för ett recept på Crème Ninon. Gröna ärtor var huvudingrediensen. Och så lite andra grönsaker, hönsbuljong, grädde och creme fraiche. Vid serveringen ska man sedan slå i lite mousserande vin. Det lät som en god idé!

Nu har jag gjort soppa. Den är INTE vårgrön. Om man ska vara välvilligt inställd så kan man säga att kulören går åt grbrgr (grå-brun-grön). Ni som har haft blöjbarn kan också bilda er en uppfattning om kulören på anrättningen 🙂

Problemet är att soppan är väldigt god. Men den ser för jäklig ut….Så vad ska jag göra? Snart 18 föreslog ännu mer dämpad belysning än vanligt och så en klutt creme fraiche och några icke-mixade gröna ärtor. Inte så tokig tanke, faktiskt. Vi resonerade en stund och byggde ut creme fraichen med några räkor. Då skulle det nog kunna funka. Men då fick vi ett nytt problem.

Till bubblet innan maten hade jag planerat för små krustader fyllda med dels löjrom, creme fraiche och rödlök, dels avocadoröra och räkor. Avocadofyllningen påminner starkt om soppan inklusive 18:s nödlösningsgarnityr – det kändes inte kul. Så jag får väl fundera ut något annat istället.

Håhåjaja….det är inte alltid det blir som man hade tänkt sig 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

3 responses »

  1. Du ska se att efter lite gott i glasen och några goda krustader så är det nog ingen som tänker på nyansen på soppan, måste säga att jag tycker att det låter supergott!!!!!!
    Kramizzzzz

  2. frågan är, vilken färg du egentligen vill ha på din soppa. När du vet det kan du sedan söka rätt ingredienseratt färga med. Lätt som en plätt, eller hur? 🙂

Kommentera

