Ännu mera soppa

Standard

Det har varit lite oroligt ett par dagar med tanke på den trilskande frysen. Jag har kollat läget morgon och kväll och varje gång har jag fått rädda något som inte varit så djupfryst som det ska vara. Idag vågade vi inte chansa längre, så Kärleken och snart 18 åkte iväg och hyrde släp och begav sig sedan ut på frysboxjakt.

Det verkar som havererade frysboxar är lite smittsamt, för det var svårt att hitta något i rätt storlek. En liten detalj som komplicerar det hela är att den nuvarande frysen i stort sett är inbyggd på plats och ställe. Måtten på den nya boxen måste alltså vara exakt samma som på den gamla. Om inte Kärleken ska tvingas att riva alla hyllor och bygga om hela förrådet, förstås.

Till slut fick testosteronfalangen napp och kom hem med en bra ersättare för den gamla. Det var butikens utställningsexemplar, men det var det enda som gick att uppbringa. De hade fått den till ett bra pris och den har ju inte varit igång i butiken, den har bara stått där. Så det ska nog fungera bra. Har vi tur behöver inte Kärleken bygga om förrådet, det kan räcka med att skjuta hyllorna närmare väggen.

Nu står den nya boxen placerad i arbetsrummet – jättemysigt! Den står där till det blir tid över att flytta ut den gamla. Jag hoppas innerligt att Kärleken håller sig lugn på nätterna till dess, för nu har jag ingen reträttplats om han börjar sitt nattliga extraknäck i sågverket.

När jag flyttade allt till den nya boxen konstaterade jag att jag (för omväxlings skull) haft en sjujäkla tur. Allt kött låg ovanpå ett tjockt lager med bär av olika slag. Det undre lagret hade tinat bitvis så hela botten i frysboxen var täckt av ett tjockt lager blooooooood 😉 Nej då, det var körsbärssaft, men det såg för läskigt ut. Ett tag trodde jag nästan att Lilla Blås Farbror Gösta blivit kvarglömd längst ner där när vi frostade av senast. Och att han förtvivlat klöst sönder fingrarna i sin kamp att ta sig ur frysboxen 🙂 Köttklumparna ovanpå var iaf stenhårda, så det var nog i grevens tid jag upptäckte vad som hänt.

Har man inte sysselsättning så skaffar man sig. Helt klart!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Ja det aär inte alla som får ha frysboxen i arbetsrummet, nära till maten i vilket fall, så får vi väl hoppas att guben din håller ordning på timmerstockarna!!!!
    Kramizzzzz

  2. Härligt att en ny frys är på G – bara å vänta på nästa maskin dårå!? 😉
    Näe då skämt åsido – tur som du skriver själv att du upptäckte problemet innan det var försent.

  3. Hos dig ”händer det o fötter” hela tiden…hoppas verkligen att era maskiner inte är alltför smittsamma…skämt åsido… skönt att ni fick tag på en som passade utan alltför mycket ”ombygge”
    Ha det!

Kommentera

