Tonåringar och skor

Standard

Det är något konstigt med tonåringar och skor, tror jag 🙂

Strax före jul var rumskompisen på jobbet lite upprörd över sin tonårsdotter som envisades med att gå runt i ofodrade conversedojjor i tyg. Trots att barnets mor inhandlat vinterfodrade exemplar. Dottern förstärkte sina ofodrade converse med ett eller två par raggsockor istället, beroende på temperaturen utomhus. Det blev ju lite trångt kanske, men de vinterfodrade skorna var alldeles för varma hade dottern meddelat glatt. Vi skakade lite på våra huvuden, suckade så smått och jag insåg direkt att även mina ungdomar har en märklig inställning till skor. Hör bara:

Snart 18 är normalt sett väldigt angelägen om att köra bil. De gånger han avstått från att köra de senaste två åren kan lätt räknas på ena handens fingrar. Därför blev jag aningens förvånad när sonen självmant kröp in i baksätet när vi skulle åka hem från en av konserterna strax före jul.

Mamma: Ska inte du köra?

Snart 18: Nej, är du inte klok. Idag sätter jag mig INTE bakom ratten.

För en kort stund började jag fundera på om sonen varit ute och slarvat…..Men jag insåg genast att det var en omöjlighet – dels brukar han inte göra det och dels hade det helt enkelt inte funnits tid för det, om han hade fått för sig att börja ett festprisseliv.

Mamma: Men….varför då? Mår du inte bra?

Snart 18: Men mamma……jag sätter mig inte bakom ratten i de här skorna. Det kan ju bli någon liten repa av pedalerna och då är ju allt arbete jag lagt ner den senaste veckan helt förgäves. Jag behöver ju faktiskt inte köra bil precis jämt.

Jag tittade på sonens skor – svarta militärskor modell m/60 förvillande lika ett par lackskor. Det gick att spegla sig i tåhättorna om man hade velat det.
Snart 18 har som jag tidigare berättat en enorm faiblesse för skoputsning. Han kan lägga ner många, många timmar på att få den perfekta putsen på skorna. Och inte nog med det – han är med i en community på internet för likasinnade där man utbyter metoder och kan skicka in bilder på sina senaste lyckade skoputsningar. Men – han har ett annat jag också: När han inte är iförd kostym eller uniform hasar han runt i ett par väl slitna jumpadojjor som borde kasserats för länge sedan.

Snart 16 är skogalning. När hon var borta på konfaläger i somras hade hon en hel väska med skor med sig, 10 par närmare bestämt. Plus gummistövlar och vandringskängor. Och det var ändå bara det absolut nödvändigaste! Fast ibland verkar det som hon är mer inriktad på att ha än på att använda.
Dottern är noga med hur hon tar sig ut. Hon borstar sitt långa hår med 100 tag morgon och kväll, hon färgmatchar hela sin outfit ytterst noga och är väldigt förtjust i klassiskt mode – cardigan, blus och pärlhalsband, typ. Den här vintern har hon investerat i en figursydd, röd yllekavaj som hon bär med matchande halsduk och vantar. Hon ser jätteprydlig ut – ända till man låter blicken fastna på skorna. Där kan det sitta kamouflagemönstrade tygskor. Visserligen inhandlade i NY – men ändå…..Det är ju så sköna…och jag fryser inte, jag stoppar bara i ett par extra raggsockar om det blir kallt!

För lite sedan fick jag så det slutgiltiga beviset. Snart 16:s kompis kom på besök. Det var ett par grader kallt ute och hon var iförd rosa Foppatofflor och raggsockar.

Nu är det bevisat – det ÄR något konstigt med tonåringar och skor 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

7 responses »

  1. Min har skippat converse-skorna och gått över till skinnstövlar hon minsann. Ser ut som en liten dam i duffel och knähöga skinnstövlar numera..
    För bara ett år sen var det slitna Converse och secondhandkläder som gällde..

  2. Vad härligt att läsa ditt in lägg, jag har fortfarande ett leende på läpparna. Kommer så väl ihåg hur det var när barnen var tonåringar, uj uj säger jag bara, både när det gällde skor, mössa och vantar!!!!! Där är modet bättre nu, inga problem för 15 o 13-åringen att ha mössa och vantar på sig, däremot så känner jag igen de där converse-skorna du pratar om *skrattar*!!!!
    Kramizzzzz

  3. Jag skrattade gott med snart 18’s vilja att inte repa sina m/60. Han har kämpat med att få den perfekta glansen och sedan köra bil och sätta en repa på dem. Nej men det är klart, då avstår man att köra. 😉

    Jag har alltid haft rejält på fötterna, men det kan bero på att jag var i stallet mest hela dagen, eller var ute och red. Jag har förfrusit en tå på grund av att jag ville ha mina tunna läderridstövlar vid en vintertävling och ena stortån blev lätt förfrusen. Detta har jag problem med fortfarande och det är nog en 30 år sedan.

    Ha en underbar lördag!

  4. Jag kom själv ihåg när jag var tonåring och vägrade ha något annat än vita adidasskor på vintern. Min mamma sa att jag skulle få reumatism innan jag var trettio år 🙂

  5. Pingback: Sten i glashus « Pruddelutt här och nu

Kommentera

