Jamen jag SA ju det…..

Standard

Snart 16 har drabbats av gymnasieångest. Efter rundan av Öppet Hus i november var hon alldeles tvärsäker – det fanns bara ett alternativ. NV-programmet med samhällsvetenskaplig inriktning. Ett bra val för den unga damen, tror jag. Brett så det förslår och det stänger egentligen inga dörrar. Och det är bra!
Med tanke på att hon går på en engelskspråkig grundskola har jag försökt att få henne intresserad av IB-programmet, den internationella studentexamen. Men – och det är ett STORT men – i snart 16:s värld. Programmet finns på stadens ”snobbskola” där ”alla är gjorda av plast, ser ut som Barbie och Ken och inte kan tänka själva” (direkt citat från snart 16). Spelar ingen roll vad jag har sagt och hur jag har argumenterat för att iaf bilda sig en uppfattning om IB. Tvärt nej har det varit.

Idag har snart 16:s skola haft besök från IB-programmet. Och tro det eller ej – men de argumenterade på precis samma sätt som jag har gjort! Och nu ligger det helt plötsligt väldigt mycket i de argumenten. Märkligt 😀

Snart 16 är nu fylld av ångest och ruelse och vet varken ut eller in. Natur eller IB? Bohemskola eller snobbskola? Som tur är finns kusinen, snart 23, som har gått IB. Visserligen på annan ort, men ändå. Snart 16 får helt enkelt ta sig ett snack med kusinen på jullovet och se vad som kommer ut av det.

Vem sa att allt skulle vara lätt?

Annars går det bra med svärföräldrarna än så länge….De sysselsätter sig själva på dagtid så Kärleken och jag kan jobba en stund. Hunden börjar äntligen på att komma till ro. Så det ska nog gå att överleva det här med 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Ja det där att välja inför gymnasiet är inte lätt, tycker faktiskt lite synd om de små liven, ser bara hur 15-åringen funderar fram och tillbaka.
    Ha det nu så trevligt med svärföräldrarna!!!!
    Kramizzzz

  2. Nej vem sa att det var lätt att välja till gymnasiet. Jag hade ungefär samma ågren när jag skulle välja. Hoppas att snart 16 väljer så att det känns rätt för henne.
    Ha det bra!

  3. Det är inte lätt att välja! IB finns på en skola i stora staden och var ett alternativ för äldsta fröken. Den skolan är synnerligen mångkulturell vilket eleverna på IB även är. Bra för duktiga invandrarungdomar för snittet för att komma in är otroligt högt! Hoppas damen kommer fram till ett vettigt beslut!
    Kram!

  4. Vi har samma funderingar och ångest här i hemmet just nu även om valet av program verkar ganska taget iallafall. Frågan är mera vilka gymnasium som ska sökas.
    Min dotter går i kunskapsskolan – så här divideras nu för och nackdelar med deras eget gymnasium med känt arbetssätt kontra ett ”vanligt” gymnasium med mera traditionell undervisning.
    Min unge vill heller inte gå i nån ”snobbskola” med bimbos (dotterns ord) i.. för som hon säger ”vi på vår skola är ju lite mera alternativa liksom”.
    Mitt ställningstagande som förälder går i stort ut på att hon ska välja en skola som hon tror passar henne och hennes sätt att lära. Om hon söker sig vidare efter gymnasiet så spelar ju inte skolans namn någon roll utan vad hon läst och vad som står i slutbetygen.
    Vi har hittills bara varit på ett öppet hus på skolan närmast oss och konstaterat att den skolan absolut inte kommer ifråga. Det blir väl ett antal efter nyår att besöka antar jag..

  5. ungefär som jag och skinkexperten. Ingen vill lyssna på mig, men när skinkexperten har pratat, DÅ minnsann! Sedan att han säger samma sak som jag, spelar mindre roll. Om jag får rösta så blir det IB. Jag har bekanta som tagit det i Finland och de har lyckats mycket bra efter det! Med tanke på EU är det inte fel att ha papper som gäller överallt. Tyvärr så är det ju så att svenska papper gäller inte riktigt på samma sätt…

Kommentera

