Tisdagspyssel

Standard

Har mest fnattat hit och dit idag – känns inte som jag har fått något rejält gjort alls…..Men dagen i saltgruvan gick fort så jag har nog inte enbart rullat tummarna och sparkat mig trött 🙂

Annars doftar hela huset av salami – vi härbägerar just nu 120 kilo salami av tre olika sorter. Och jag kan meddela att vitlöksvarianten doftar klart mest…..
15 och hennes klass har sålt salami för att fylla på klasskassan och kanske, kanske komma iväg på en resa i vår när de slutar nian. Idag levererades alla korvarna och 15 och hennes pappa har ägnat en rejäl stund nu på kvällen åt att packa alla beställningar i påsar och märka dem.

Det är dags för luciaslinnestrykning också – jag strukit mååååååånga luciasärkar under årens lopp. Med en unge som har gått i musikklass och en som är aktiv körsångare har vår luciasäsong alltid varit relativt lång, intensiv och ganska hektisk. Det måste alltid finnas två rena och strukna linnen beredda – ett på varje unge och ett i reserv i väskorna. Och är det så flera framträdanden under loppet av 7-8 dagar blir det snärjigt 🙂

Nu har den värsta strykhetsen lagt sig något eftersom 17 inte lussar längre när han går på gymnasiet. Men 15 ska ut på tre olika luciatåg på torsdag – tidig sång hos körledaren, luciatåg i skolan och till sist kommunens stora luciatåg i konserthuset där 15 och de andra sångeleverna på Kulturskolan finns bakom kommunens Lucia. Så det är bäst att värma järnet…..17 kommer att sitta på scenen i orkestern på torsdag så vi  får gå på konsert där båda ungdomarna är med samtidigt. Inte ofta det händer!

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Hoppas inte linnena har tagit till sig doften av all salami! En ovanlig produkt att sälja. Strumpor, kakburkar och annat har man råkat ut för men aldrig salami. Nu är det slutsålt för vår del. Nästan lite av en lättnad…
    Kram!

  2. Vad gott med salami. Vi hade köpt om de knackat på…
    Jag har gjort det enkelt för mig i år vad gäller lussande. Hon fick vara en pepparkaka och är helt nöjd med det… Dressen blir en pyjamas när den är använd till sitt endamål 😉

  3. Ja det här med lucialinnen har jag nog strukig färdigt, tror jag, men man skall aldrig säga aldrig!!!!
    Salami är supergott och visst är det trevligt när de får sälja lite andra saker än bara pepparkakor. Förra året så sålde 9:orna fårfiol, renkött och salami. Kan tala om att det gick åt som smör!!!!!
    Kramizzzzz

  4. Det lät som en bra tanke att sälja salami, är ganska lättstålt också verkar det som. Brorsbarnen har sålt ljus ett antal år till klasskassan. Jag har snällt köpt dessa långa vackre ljus. I år var det ingen som sålde något. Blev nästan lite besviken!
    Det är några Luciatåg som jag varit med att organisera. Känns skönt att bara titta på numera.

  5. Vilken tur att 17 inte går i någon musikklass eller är med i någon kör…jag hatar att stryka…men tycker om att se på Luciatåget när barnen deltagit i dem! Kul att de får sälja annat än godis och kakor, jag investerar helt klart hellre i salami! Ha det!!

  6. Det verkar som 15 hade kunnat sälja en hel del salami här på bloggen! Skulle ha nämnt det lite tidigare tror jag 😀
    Det är 17 som har gått sex år i musikklass – han har fortsatt på musikgymnasiet men av någon anledning så lussar inte de något. Det var en riktig utmaning att hitta stjärngosseskjorta åt honom när han kom upp på högstadiet och raskt närmade sig 1,90….inte så kul för en kille med linne med spetsar på…det slutade med att mormor fick sy av ett gammalt lakan!

Kommentera

