Dimmigt

Standard

Idag har jag varit på heldagsuppdrag utomlands. Jag tog flyget ner till Köpenhamn i morse, har sprungit på möten hela dagen hos mamma utanför stora staden och flög sedan hem vid åttatiden. En lång dag alltså!

Med mig hade jag en kollega som är aaaaaningens flygrädd 😉
I morse låg dimman tät över Kastrup. Det gjorde att vi blev en halvtimme försenade härifrån eftersom vi inte fick landningstillstånd – och utan landningstillstånd får man inte starta. När vi sedan närmade oss Danmark fick vi cirkla runt, runt, runt en stund innan vi äntligen sjönk ner genom ett kompakt dimlager. ”Hoppas att de där framme ser om det finns något att landa på” sa min för stunden lite bleke kollega. ”Men de har väl instrument, antar jag”. Ner kom vi till slut, utan några större problem.

När det var dags att åka hem noterade kollegan att biskopen var med på planet. ”Då ska det väl gå bra…jag menar, han måste väl ha kontakter uppåt ändå…” sa kollegan. Det gick bra. Vi kom hem den här gången också.

Det var första gången jag reste tillsammans med den här kollegan och jag visste inte att han var om inte flygrädd, så iaf rejält orolig för att ge sig upp i luften. Själv har jag inga problem med att flyga, men det måste vara jobbigt att ha det.

Tur förresten att man inte blev inbjuden till nobelfesten i år heller – jag hade nog inte hunnit hem 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

8 responses »

  1. Nobelfesten må väl vara, men du har misat första avsnittet av ”En spricka i kristallen”!!! Men det går säkerligen i repris!!!
    Kramizzzz

  2. Skönt att ni kom hem helskinnade trots försening till nobelfesten…det kanske hjälpte lita att biskopen var med ombord 🙂 Ha det!

  3. Hade en bekant en gångsom alltid var tvungen att klappa på flygplanskroppen och säga:- Det här ska nog gå bra! Innan han vågade åka. Sen läste pojkvännen något om flygplan som flögs helt med hjälp av datorteknik, utan pilot eller nåt. Undrar om man skulle våga sätta sig i ett sånt plan?
    Kram!

  4. Öresundstågen som går över bron tilll Köpenhamn är delvis förarlösa vilket även gäller för metron inne i Köpenhamn. Lite skumt tycker jag nog även om det finns säkerhetsansvarig ombord. Själv gillar jag inte att flyga så jag förstår din kollegas oro…
    Kram!

  5. Jag var inte heller bjuden på årets Nobelfest. Bedrövligt av dem att inte bjuda oss 🙂
    Det där med att flyga är inte så lätt för alla. Är det klart väder och fint är det lätt. Sist jag flög ner till Skåne var snöstorm här uppe och jag tyckte att det var lite jobbigt med uppstigningen eftersom den tog så läng tid och att det var ett så litet plan. Men efter lång tid var vi uppe i och det gick genast lättare. Fast det var luftgropar hela vägen ner till Skåne.
    Ha det gôtt!

  6. Himla tur de inte släpper upp en i luften utan att man får lov att landa igen! Har också varit flygrädd men det försvann märkligt nog. Nu önskar jag att jag fick flyga själv… Hoppas du vinkade när du passerade! 😀

  7. Jag älskar att resa men är inte alls glad i att flyga…Om jag ska vara ärlig…Japp, jag är flygrädd…Det avhjälps genom två saker….För det första en ordentlig gammeldansk eller nått i baren innan påstigning….och med påsen ”if something should hapen” i knäet….
    Och vill man resa snabbt så….Fast å den andra sidan…Vill man vara miljövänlig så…asch så krångligt det blev nu då…
    Kram på dig…

Kommentera

