Service?

Standard

Vår bil hör till ett av Sveriges absolut vanligaste bilmärken. Men – bilen är i specialutförande. Lite måste man ju avvika 🙂

Förra veckan var det dags för service. Specialutförandet gör det hela lite besvärligare när något måste bytas – reservdelar till bilen i standardutförande passar närmligen inte på vårt exemplar. Eftersom Kärleken också visste att stötdämparna behövde bytas på servicen så tog han det säkra före det osäkra och ringde upp den auktoriserade servicefirman en veckan innan för att avisera att bilen var på ingång och att stötdämparna – som måste vara i specialutförande – behövde bytas. Den han pratade med noterade det på serviceordern och allt var frid och fröjd.

Så var det dags att lämna in bilen. Kärleken förvissade sig ännu en gång om att det stod på serviceordern att bilen är av specialmodell. Egentligen ska ju inte det behövas, för det ska servicefirman se när de knappar in registreringsnumret i sitt datasystem. Men vis av tidigare erfarenheter så…..ja, ni förstår. Specialmodellsinformationen stod med stora bokstäver på serviceordern. Allt borde gå enligt plan alltså!

På eftermiddagen ringde servicekillen och meddelade att vi inte kunde få hämta bilen förrän dagen därpå. ”Det är ju en specialmodell det här – och det har du inte talat om”. Det krävs rätt mycket för att reta upp Kärleken – men det här vara bara för mycket. ”Om du tittar mitt på serviceordern så står det med stora bokstäver att bilen är i specialutförande och att jag dessutom ringde för en vecka sedan och påtalade det”, sa min man med is i rösten. Oj då – just det…….Trots att min käre make faktiskt hade gjort precis allt som stod i hans makt för att det här situationen INTE skulle uppstå, så uppstod den iaf. Blir man trött eller blir man trött?

Fel kan ju alla göra – men att vältra över ansvaret på kunden, som i det här fallet hade gjort precis allt som gick att göra, det är dålig stil. Och egentligen tycker inte jag att jag som kund ska behöva hålla reda på vilka delar som behövs till min bil. All information om bilmodellen finns i modellbeteckningen och den har ju bilfirman tillgång till eftersom de kan skicka ut brev till oss när det är något som behöver fixas på bilar av just vår modell.

Som tur var klarade vi oss utan bilen de två dagarna. Och nu är den nyservad och fin och vi 13 000 kronor fattigare 😦
Åh vad jag tycker det är trist (och dyrt) med allt praktiskt runt en bil!

Annonser

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

6 responses »

  1. Mycket dåligt att firman måste jag säga! Kärleken hade faktiskt förvarnat dem och då ska inte en sådan situation behöva uppstå! Hoppas han lät riktigt, riktigt frostig…
    Kram!

  2. Den firman tog bra betalt för att serva bilen. Men jag antar att dämparna med mera ingick i det priset.
    Verkstäderna har vett att ta betalt för att utföra servicen på märkesverkstäderna. Vi har ännu inte servat våran nya bil, men jag tror inte att det kommer att gå på merän strax över fem papp.
    Ha en fortsatt skön andra Advent!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s