Ännu bättre

Standard

Det går åt rätt håll nu. Disktrasan är borta. Kunde jag bara få lite matlust också så finns det allt hopp om livet 🙂

Jag är hemma idag också – om jag får i mig lite mat under dagen så hoppas jag att jag orkar ge mig iväg på Julbio ikväll. Även om vädret inte ser så inbjudande ut så ska jag ge mig ut på en liten promenad strax. Vem vet, matlusten kanske kommer tillbaka sedan?

Filosoferade en stund i morse om det här med karensdag. Vitsen med att införa karensdagen var väl att minska den korta sjukfrånvaron, om jag inte minns alldeles fel. Men på mig har karensdagen totalt motsatt effekt. Min korta sjukfrånvaro ökar istället!
Om jag har ”kostat på mig” en dag helt utan inkomst så kan jag lika gärna vara hemma en dag extra, så att jag blir riktigt OK innan jag går tillbaka till jobbet. Det är väldigt bra för mig och min hälsa, men det kanske inte var tänkt att karensdagen skulle fungera på det sättet?
Min förändrade inställning KAN iofs också ha något med min stressvurpa att göra – jag värderar min hälsa på ett helt annat sätt än vad jag gjorde för sex år sedan. Men lite märkligt är det 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

10 responses »

  1. Skönt att magen känns bättre…när du får lite mat i den så kommer nog styrkan tillbaks rätt snart också 🙂 Ha en bra dag!

  2. I mitt tidigare yrke hade vi ingen karensdag! Det innbebar att alla stannade hemma som behövde och blev friska fortare Nu drar många sig för att vara hemma och när man väl är det blir det gärna en dag extra för karensdagen kostar så mycket! Dessutom befinner sig en massa halvkrassliga människor sig på sina jobb. Jag tor helt klart det blir dyrare i längden…
    Kram!

  3. Dessutom är jag övertygad om att alla de som kommer tillbaka ”för tidigt” eller ännu värre dessa viktigpettrar som anser sig oumbärliga och går till jobbet rejält sjuka egentligen förvärrar allt. De smittar andra och orsakar både personer och företag mer skada än nytta.
    Ha inte dåligt samvete för att du stannar hemma den där extra dagen, den gagna alla!

  4. lustigt att du säger det, hos oss är det exakt samma filosofi vad gäller karensdagen. På något sätt känns det som om man ”tjänar” om man stannar hemma lite längre, för då sprider man karensdagens effekt…

  5. Det där lät inget kul alls…..Och det värsta är att man blir så slagen….Krånglande mage är värre än förkylning…Usch och fy…Krya på dig och hoppas du snart är helt ok igen….
    🙂

  6. Vad skönt att det onda har vänt!
    Vad gäller karensdagen så tror jag många tänker precis som du gör. Den kostar så mycket att det inte finns nån anledning att ta bara den liksom.

    Hoppas du kommer iväg på din julbio!

  7. Pingback: Krax, krax « Pruddelutt här och nu

Kommentera

