Bokens dag

Standard

Bokens dag visade sig vara en riktigt trevlig tillställning 🙂

På scenen fanns fyra författare som fick ungefär en halvtimme var att prata fritt på. Det berättades om kommande böcker, det lästes ur sånt som redan är utgivet, det filosoferades över tillvaron i allmänhet och det skrattades en hel del. Stämningen på scenen var varm och god och flödade ut i den något kylslagna lokalen där vi i publiken satt.

Förresten – varför består publiken till 85% av kvinnor en sådan kväll? Några ensamma karlar här och var fanns det. Jag undrar om de var ditkommederade eller kom av fri vilja? Jag kommer inte ihåg siffran exakt men jag tror att det var i storleksordningen 15% av alla män i Sverige som läst skönlitteratur den senaste tiden. 15%….det är inte mycket. Kvinnor och skönlitteratur är en mer vanlig kombination, men även den siffran sjunker och är nere i, jag tror det var ungefär 40%.

Kvällens författare var Elsie Johansson, Ronnie Sandahl, Katarina Mazetti och Johan Theorin. Det båda herrarna var nya bekantskaper för mig, men jag ska läsa både deckaren ”Skumtimmen” och ”Vi som aldrig sa hora” snarast.

Och så tänkte jag på mina 16 sidor……det har inte funnits tid att skriva mer än så. Men någonstans ska man ju börja 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Sexton sidor är en bra mängd sidor…Hoppas du får det behövliga tiden för att fortsätta att skriva. Det blir spännande att läsa.

  2. Det är samma sak på Bok- och biblioteksmässan. Det är absolut fler kvinnliga besökare. Kanske arbetar fler kvinnor inom kultur?

    Sexton sidor är väl inte så illa!

  3. Tycker inte heller 16 sidor är så illa. Jag tycker det låter som att du haft en trevlig kväll även om det endast var ett fåtal män där. Underligt att vi läser mindre – det säljs ju som aldrig förr…
    Jag får nog säga att 70% av mina läsare varit kvinnor, men de män som läst den har tyckt den varit helt okej… Min bok vänder sig till kvinnor så för mig är det en glad överaskning…

  4. Låter som du haft en trevlig bokens dag…intressanta titlar på böckerna du valt att läsa undrar lite över vad de handlar om…inte är det väl”skumtomtar” i farten! Ha det!

  5. Jag tillhör de 15% då. Läser allt mellan himmel och hav. Just nu, Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. Har inte riktigt fattat rubrikens mening än, men det kommer väl. Jag tror dock att jag skulle inte gå till en sådan tillställning om inte en av personerna råkade vara en författare jag läst eller är intresserad av.

  6. Ja… karlarna sitter i toppen och bestämmer sen så fixar vi kvinnor resten troligen? Härligt med nya litterära bekantskaper =) Oj..läser att du skriver på nåt…va spännande =) Och 16 sidor sammanhängande text… det låter som en väldigt bra början det =) Har Kärleken piggnat till efter festligheterna? *fniss* Ha det gott vännen! kraam*

  7. Åh, vad det låter trevligt med Bokens dag. Jag skulle ha gått på den i Uppsala för en månad sedan tillsamans med en kollega men som vanligt körde det ihop sig med tiderna…får försöka komma iväg nästa år! Kramis!

Kommentera

