Skärsår

Standard

Sitter här och kontrollerar skadeläget efter dagens övningar. Ett rejält skärsår på vänster pekfinger, ett lite mindre på långfingret på samma hand och till sist ett skrapsår på höger ringfinger, i höjd med första leden. Rätt OK, trots allt.

Igår kväll åkte Kärleken (jo, han kom i hyfsad form framåt dagen) och jag långt ut på landet i snöovädret. Stället vi skulle till fanns inte i GPS:ens värld – jo, om man hade haft koordinaterna förstås. Men det hade inte vi. Vi gick på en muntlig vägbeskrivning och tro’t eller ej, men vi kom rätt på första försöket. Tur det, med tanke på att det var väldigt mörkt och ett riktigt busväder.

Vi skulle hämta hjorten som mötte sitt öde förra fredagen och därefter fått hänga till sig i min kollegas uthus. Vi hjälptes åt att grovstycka det hela och sedan for vi hemåt med 50 kilo hjort i bagaget.

Idag har jag ägnat nästan hela dagen åt att stycka upp de grova bitarna. Kärleken har gjort ett dagsverke vid köttkvarnen och nu är nästan 30 kilo hjortkött förpassat till frysen. Finstyckat eller malt till färs. Jag har rejält ont i nacken och, som sagt, lite skärsår här och var – men på det stora hela har det gått riktigt bra.

Belöningen kom till middag – hjortfilé med krämig potatisgratäng, trattkantarellsås, gelé och haricotes vertets. Till det en flaska av vårt franska, specialbeställda rödvin delat på två och bubbelvatten till 15. 17 är bortrest hela helgen och missade det hela – stackars honom!

Nu behövs det bara lite tvättsortering så är jag alldeles nöjd 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Vi stod i sex timmar och jag såg hur grannfrun skar sig ordentligt och då gjorde jag det man inte ska göra, jag sa, ”jag brukar faktiskt inte skära mig”… vilket resulterade i ett rejält snitt vänster pekfinger här med, men som tur hade jag suturtejp och kunde lappa ihop jacket. Det har jag fått göra några gånger nu, igår kväll gick det upp igen men nu är det ”hårda bandage” som gäller.
    Visst är det underbart att ha frysen full, här var det dock lite mera kött som skulle tas om hand, vi höll på hela kvällen och halva natten, som tur var hade vi lite tacorester kvar sen kvällen innan så vi kunde tugga i oss något innan John Blund dunkade ner oss i sängen… tvättsorteringen orkade ingen av oss ta tag i… men det är ju aldrig fel.
    Kram

  2. Pingback: Namnsdagsmiddag « Pruddelutt här och nu

Kommentera

