Knoll och Tott

Standard

På jobbet delar jag rum med en tjej som är precis lika knäpp som jag är 🙂

Vi brukar skoja lite och säga att vi är klonade – vi kan samma saker och kan lätt täcka upp för varandra. Ibland är det lite ”knoll-och-tott-varning” på oss – vi har samma magkänsla för människor, när vi reagerar spontant på något reagerar vi lika och vi har samma grundläggande värderingar. Hon är också gift med en civilingenjör och när det kör ihop sig hemma hos någon av oss så förstår alltid den andra till 100% varför det gick snett. Och har oftast upplevt samma sak själv. Ändå är vi väldigt, väldigt olika.

I morse damp rumskompisen ner vid sitt skrivbord med orden ”idag är jag skitförbannad”. Jag kontrade med ”aj då – och jag är ledsen.”. ”Ledset går före argt” sa min kompis och så berättade jag varför jag var ledsen. Vi filosoferade en stund över liv och död och varför någon som bara är 47 och har en liten pojke ska behöva dö. Så fick hon berätta varför hon var arg och hon fick min fulla sympati. Jag hade också varit arg i den situationen.

Sedan tog vi oss varsin skumtomte och lite te/kaffe. Och så gick vi in och körde samma kurs som igår, fast med nya deltagare.

Det är så skönt att dela rum med någon man kan prata, skratta, gråta och vara arg tillsammans med 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Åååh, det låter störtskönt. Så skulle man ha det. Så hade jag det en gång i tiden, men för drygt ett år sedan fick hon för sig att flytta utomlands.
    Bind fast din kompis i stolen om hon börjar visa tendenser… 😉
    Hoppas dock det känns lite lite bättre idag?
    Kramis

  2. Jag behöver bara vifta med skumtomteburken så stannar hon – det funkar alltid! 🙂
    Tack – det är lite bättre idag..
    Kram på dig också (du kan få en skumtomte med om du vill!)

  3. Känner igen det där…har alltid haft turen att få bra kontakt med mina jobbarkompisar så vi är flera som bara behöver liksom stelna till om något märrkligt händer så förstår vi att vi tycker o tänker exakt likadant….ibland när det är personer där vi tycker agerar konstigt eller vi får något samtal så går genast någon ut för att gapskratta så att man ska ”klara” kontakten uten att bryta ihop…

    Livet är underbart! Får jag en skumtomte nu?

  4. Vad skönt med en sådan rumskompis. Jag har tio stycken fantastika arbetskompisar och de skattade alla åt mig när vi snackade om ommöblering och jag föreslog att jag kunde dela rum med någon. De menade på att de inte ville dela rum med mig för jag pratar för mycket i telefon och med mig själv för den delen. De var mäkta överens om att de inte ville dela med mig. Det kallar jag kompisar – att de vågar säga så rakt ut för det kan man göra med mig. Det är raka, skattglada medmänniskor som jag har full förståelse för 😉
    Jag kan nog vara jättebesvärlig – de brukar stänga min dörr när jag är för högljudd.

  5. Ohhh vad härligt, för en del år sedan arbetade jag tillsammans med en förskollärare och vi gick under namnen ”Piff och Puff”, ungefär samma gällde för oss, vi behövde bara snegla på varandra så visste vi vad som gällde. Det var en vänskap som fortfarande finns kvar idag och den är så djup!!!!
    Kramizzzz

    fick nu tips på vad jag ska köpa imorgon……..skumtomtar!!!!

  6. Perfekt med ”knoll o tott” kollegor det hjälper i mångt o mycket!… Skumtomtar…undrar lite över om det är stort eller litet godis det handlar om? Ha det! Kram

Kommentera

