Nu börjar det

Standard

Klockan är strax efter nio, måndag morgon. Och nu sitter jag här. De här två lediga dagarna har varit inprickade i min kalender sedan flera veckor tillbaka. Det är dags att börja på en resa, en resa som jag har suktat efter sedan länge. Jag vet ungefär vad slutmålet är. Men på vilket sätt jag ska ta mig dit och hur det ser ut när jag väl är framme har jag ingen aning om. Spännande – kan väl sammanfatta läget ganska bra just nu 🙂

Egentligen är det inte en bok det handlar om. Det är ett bidrag på 40-50 sidor till en antologi om utbrändhet. Micke G står som initiativtagare till det hela och när frågan kom på tal i våras var jag varken svårflörtad eller nödbedd. Klart att jag vill vara med! Men det är det där med att hitta tid….Jag har insett att jag måste få starta i lugn och ro, helt för mig själv, utan tider att passa och utan tonåringar hemma som avbryter konstant. Och nu sitter jag här……

Mina dagboksanteckningar ligger bredvid mig – jag tror att jag måste börja i den änden. Att mentalt förflytta mig fem år tillbaka i tiden, till den där svarta, mörka hösten när allt gick snett. Mina dagboksanteckningar har fått vila i frid sedan dess. Och det känns inte odelat positivt att börja läsa dem igen. Jag vill tro att allt är färdigbearbetat och klart – men om det inte är det? Vad händer då?

Jag hyser inga som helst tvivel om att jag kommer att få till min berättelse. Frågan är väl snarare hur resan dit kommer att gestalta sig. Och hur slutprodukten kommer att se ut. Kan jag skriva så mycket? Kommer någon att vilja läsa? Det är väldigt enkelt att ha drömmar, att sitta och säga att ”jag skulle vilja göra det och det” och ”om jag bara….då skulle jag…..”. Men när drömmarna ska realiseras blir det något helt annat. Nu är det ju upp till mig att göra något av det.

Jag tar första klivet nu. Det känns väldigt pirrigt – men samtidigt väldigt roligt.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

15 responses »

  1. Vet du att jag kan lova att det du skriver kommer att vara välkomnande för många av oss, det är alltför många som befinner sig i den situationen.
    Tycker att du är otroligt generös som delar med dig av din arbetssamma resa och jag är ingen gud, har inte alla svar, men jag har en svag känsla av att du har lämnat detta bakom dig.
    Tror faktiskt också att det kan vara nyttigt att kika tillbaka ibland om man gör det med rät inställning och det tror jag att du gör.
    Håller tummarna för ditt skrivande och skickar iväg en liten lyckospark!!!!!
    Kramizzzz

  2. Jag är hur säker som helst på att du har mycket intressant och nyttigt att delge andra. Det är ju en enorm styrka att kunna hjälpa sina medmänniskor genom att själv berätta om sin egen situation och vad man varit med om. Dessutom så skriver du ju bra! Ett stort och uppmuntrande lycka till får du från mig! Fatta pennan och börja;-)) Det här kommer att bli både bra och intressant!
    Kram!

  3. Hehe! Som man brukar säja.. Break a leg!!! För att skriva en bok är ju varken lätt eller snabbt. Jag skulle vilja, men vet inte om jag ror det i hamn. Jag är bra på att sparka igång saker men sämre på att avsluta. För avsluta saker är inget skoj… 😉 Kramis

  4. Åh va spännande att författa!
    Kan tänka mig att resan tillbaka blir både intressant och stundtals jobbig att göra.. troligen kommer du att se saker som du inte såg då och kanske dra nya slutsatser. Tror att slutresultatet kommer att bli intressant och läsvärt.

  5. Vad spännande! Ser fram emot att läsa vad du kommer att skriva.

    Kan vara en tidvis svår resa men det blir säkert väldigt givande också.

    Stort lycka till ifrån mig.

  6. Du skriver väldigt bra, det märks tydligt i dina inlägg här. Lättläst och flytande rullar texten fram.
    Mon djö! Har vi månne en författare i vardande här??
    Jag tror jag tar autografen så här på studs, då kan jag ju säga att jag kände dig innan. 🙂

  7. Pingback: Ensam hemma « Pruddelutt här och nu

  8. Pingback: Ledigt x 2 « Pruddelutt här och nu

  9. Pingback: Oförberedd « Pruddelutt här och nu

  10. Pingback: Arkivet « Pruddelutt här och nu

  11. Pingback: Sovmorgon « Pruddelutt här och nu

Kommentera

