I levande poeters sällskap

Standard

Vi har värmt upp lite inför julklappsrimmandet ett par dagar nu, 15 och jag 🙂

15 har ett projekt i Bild i skolan – hon ska skriva en illustrerad barnbok på 10-12 sidor med enkla texter på varje sida. Texterna ska vara på engelska och passa barn runt fyra år och vill man ha MVG ska minst fyra av texterna vara rimmade. Det innebär att samtliga texter i 15:s bok ska vara rimmade. Är man ambitiös så är man. Punkt slut.

15 har kallat sin bok ”Farmer Lou has a lot to do” och handlar om en dag på bonden Lous gård. Han lagar ett trasigt staket, plöjer åkern, mjölkar sin ko, vattnar grönsakslandet och kopplar av en stund vid sjön i sällskap med sitt metspö. På kvällen låser han ladugården, stallet och hönshuset och så går han och lägger sig och sover gott.

Det är inte helt lätt att rimma på ett främmande språk. Allra helst inte när texten ska passa mindre barn. Mitt förslag att rimma ”tractor” med ”nuclear reactor” veks ner bestämt av 15. ”Det är väl inget litet barn som vet vad ett kärnkraftverk är, heller” sa 15 och funderade vidare. Till sist hade vi med gemensamma krafter fått till det mesta. Det återstod bara den sista bilden, där bonden Lou ligger i sin säng. Mitt förslag

”Farmer Lou lies in his bed
I sincerely hope he isn’t dead”

mottogs inte med stående ovationer direkt 🙂 ”Jamen mamma – så kan man ju inte skriva ju….det finns ju ingen fyraåring i världen som vågar gå och lägga sig då. Det fattar du väl.” Nähä….Nice try….

Författardrömmar har jag, men poet kommer jag nog aldrig att bli. Julklappsrim kör vi inte med i det här huset. Och efter den här lilla övningen ser jag inte någon som helst anledning till att vi ska börja med det heller 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Vilken trevlig bilduppgift för årskurs 9! Hoppas hon får ihop alla texterna.

    Äldsta fröken rimmar alltid på sina klappar men jag tycker inte riktigt att jag har tid med det. Men visst är det en kul tradition!

  2. Ja jag tycker att det är en kul uppgift – och klart annorlunda! 15:s skola jobbar mycket på tvären över ämnesgränserna och här blir det ju både bild och engelska.
    Det ska bli kul att se hur det ser ut när det är klart!

  3. Rimma är roligt och jag kan tänka mig att 15:s bok kommer att bli superbra. Man kanske kan få ett litet smakprov sedan.
    Lileman har kommit in i rimmets värld, de rimmar nämnligen på dagis nu och allt vad vi säger ska rimma, det blir många skratt kan jag lova!!!!
    Kramizzz

  4. Vilken rolig uppgift, fast jag skulle nog ha svårt att hitta på rim för att inte tala om handling till en bok så att det passar en fyraåring! Ha det!

  5. hahaha så jäävla bra rim du kom med!!! Precis vår familjs humor! Mina ungar hade hoppat på direkt – vilket gör att jag ibland får backa efter att ha kläckt ur mig lite väl makabra/morbida skämt. Ibland måste jag ta på mig vuxen-kostymen – men det är inte alltid så lätt, för har man sjuk humor så har man. Jag tror det är en överlevnadsgrej faktiskt!

  6. Jag tycker att ditt rim på tractor var supertbra 😉 Vi har inte heller julklappsrim, men sambon har mumlat något om att det vore trevligt. Mitt förslag var att gör det du men jag gör inga-
    15 skola verkar vara en modern skola med mycket nytänkande. Hoppas att hon lyckas med alla sin rim och fått sitt MVG.
    Ha en skön fredag!

  7. Det låter som en riktigt skojig uppgift! :0)
    Julklappsrim använder vi oss av i famljen och det är ganska så roligt. Men nån poet det blir jag aldrig! ;0)
    Ha en skön helg!

  8. Jag tycker mina rim står för någon slags nutida betongrealism…..15 är alldeles för vek och mån om de små barnen som ska läsa boken tror jag. Fast hon vek sig av skratt innan det seriösa tog överhanden – så jag har trots allt gott hopp om henne 😀

Kommentera

