Öppet Hus

Standard

Det är ett par snärjiga veckor som precis har börjat. Så det finns risk att det blir lite tyst från Prudies horisont ett tag…

Vi springer på Öppet Hus i stans samtliga gymnasieskolor på kvällarna nu i november. 15 går ju i nian och då ska det fixas bra betyg så man kommer in på det gymnasieprogram man vill. Men inte nog med det – man ska bestämma sig för vad man vill också. Och det är inte helt lätt. Iaf inte i 15:s värld. Hon vet inte alls vad hon vill. Och när hon vet vad hon vill så skiftar det väldigt. Hon kan gå från stridspilot till läkare för att sedan satsa på foto och webdesign, advokat vore heller inte helt fel och psykolog verkar spännande. Förresten vore det ju kul att rita hus också! Och så ska hon plugga utomlands. Alla dessa alternativ kan komma farande inom loppet av 4-5 dagar när hon är på det humöret. Puh….

Ikväll har vi varit på stans största tekniska och naturvetenskapliga gymnasium. Så nu är det Nv-program med inriktning mot bioteknik som gäller. ”Det verkar kul att jobba med gener – vem vet jag kanske kan bygga en egen get eller nå’t”. Imorgon ska vi till stadens ”snobbskola” (jag måste tyvärr medge att det var den skola jag tillbringade mina gymnasieår på…..vi låg i ständigt krig med den skola vi besökte idag….) och där ska vi titta på IB-programmet. International Baccalaureate – som är en internationell studentexamen. Kan säkert passa 15 som går på en till hälften engelskspråkig grundskola idag.

Det ska bli väldigt spännande att se var hon hamnar till slut. Möjligheterna är ju i stort sett obegränsade och eftersom hon inte vet vad hon vill så kan det bli precis vad som helst.

Fortsättning följer….

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

12 responses »

  1. Det är verkligen en djungel att välja gymnasieprogram och skola i dag. Vad man spontant bör akta sig för är alltför nya skolor som har ett år på nacken eller kanske inte ens startat. I vår stora grannstad stängdes två skolor och det var inte kul för eleverna. Hoppas 15 hittar en variant som passar henne. Sedan är det ju inte helt lätt att veta vad man vill när man är så ung. Men det är onekligen en spännande period som väntar!

  2. knepigt knepigt…jag kollade också här lite, bara för att fatta hur det går till, eftersom sonen snart är i samma sits. Kom på att det bästa alternativet för den som inte vet är tekniska-naturvetenskapliga. På den utbildningen står det att ”ger behörighet till alla högskolor”. Skulle man läsa ekonomisk till ex. så kan man ju inte senare byta tillbaka utan att komplettera med en massa NO och matte… Själv läste jag ”lång matte och fysik” som det hette på den tiden (i Fin) och jag har märkt att det var en bra satsning.

  3. Ja, inte är det lätt att vara 15 och redan bestämma sig för vad man vill göra resten av livet. Jag förstår 15 precis. Hoppas att ni/hon hittar en skola som passar och att det känns rätt.

  4. Svåra beslut för unga människor. Vet att jag själv bytte program 3 gånger, och inget blev rätt. Men på den tiden fick man ju faktiskt jobb. Kramar!

  5. Ush, vi har nyss genomgått den processen, och har två rundor kvar.
    Jag upplever att många upplever det som antingen eller. Antingen vet du fullt och fast vad du vill gå och vad du vill göra när du blir ”stor”, eller har du ingen aning. Störst press har nog den senare kategorin.

  6. Det ÄR verkligen spännande! Men gud så svårt. Synd om ungarna när de tror att de måste välja för livet. Tror det var det jag tjatade mest om; du kan alltid ångra dig! Om en månade, ett år, tio år. Hon hittar säkert rätt! 😀

  7. Huvudsaken att de satsar på basämnena och inte en massa mumbo djumbo, tycker jag. Ibland har jag enkänsla av att de har för mycket att välja på. De är inte mogna den uppgiften helt enkelt.
    Ha en bra dag Prudi, kram på dej!

  8. Ja det är svårt att välja! Mina föräldrar höll på att smälla av när jag ville gå Turisthotellskola. De tyckte inte att det skulle leda till något särskilt tillfredställande yrke. Men jag gick det iallafall och arbetade inom restaurangbranschen i många år efter skolan. Som tur är, så har vi ju möjlighet att plugga annat sen om vi vill. Vilket jag är enormt glad över idag! :0)

  9. Det är absolut inte ett lätt val för en 15-åring, vårt barnbarn sitter i samma sits och de tillbringar också mycket tid och funderingar över detta.
    Kramizzz

  10. Vilken underbar tid – att välja yrke. Visst var det besvärligt och man visste itne vad man skulle göra, men man hade ju för tusan hela livet på sig… Kändes det som… Jag gissar på att man får väldigt mycket bättre info idag, än vad man fick för 20 år sedan… 8)
    Det jag kommer mest ihåg som jag behövde mina föräldrar till var att stötta – inte att välja, men att stötta med vad jag var bra på och vad jag skulle tänka på som vad jag tyckte om att göra.
    Är det fortfarande så idag att om man väljer en 3-årig linje är det lättare att komma in på universitetet? För universitetet kräver minst 3 år – gjorde då – på min tid alltså…
    Ska bli spännande att höra vad som händer… Jag älskar att lära mig saker – det man lär sig kan ingen ta ifrån en och är det fel yrkesval första gången, så har man i alla fall det man lärde sig. Någon gång kommer det alltid till nytta… oj vad jag fick mycket luft – men vi pratar ju kunskapskällan till framtiden för tusan… 😉
    Ha dé…

  11. Idag är alla gymnasieprogram (iaf de teoretiska) 3-åriga. Och bara för att man har valt program så är det inte klart, det är väldigt många nya val som ska göras senare under resans gång. Och då måste man tänka sig för så att man inte stänger någon dörr om man inte vet exakt vad man ska ägna sgig åt sedan
    Jag tror att det är viktigt att inte göra för stor grej av det här valet – det är inte livsavgörande på något vis. 15 och jag har kommit fram till tre saker:
    1. Man ska fundera på vad man är bra på
    2. Man ska fundera på vad som är roligt
    3. Sedan ska man vara lite streetsmart, så att man inte måste börja livet efter gymnasiet med att komplettera en massa. Tror man att man gärna vill bli läkare så ska man ju se till att man läser det som behövs för det.
    Ikväll har vi varit på ”snobbskolan” – där ska 15 INTE börja, IB till trots. ”Mamma – hur kunde DU gå här???” Vad svarar man på det?

Kommentera

