Gondoltomte

Standard

När Kärleken och jag gjorde en av våra första resor tillsammans, i den grå forntiden, ramlade vi på en affär med julpynt. Mitt i sommaren. Vi gick in i affären och köpte med oss en kartong julgranskulor i vitt glas, mönstrade med Musse Pigg. Jag vill minnas att det här var någon gång i början på 80-talet och att vi var i London.

Sedan har det där blivit en tradition. Vi köper alltid något julpynt när vi är på resa. Ibland har vi inte lyckats få med oss något hem, men förvånansvärt många gånger har det gått vägen.

Jag tycker egentligen inte om souvenirer (om de inte är av det ät- eller drickbara slaget), men en liten pryl att hänga i julgranen är helt OK. Den hänger ju inte framme så många dagar. Och det poppar upp roliga reseminnen när man står där och plockar fram julgranspyntet varje år.

Från Venedig kom det förstås hem en gondoltomte i Muranoglas. Så här ser han ut:

gondoltomte

Och snart är det dags att plocka fram allt julpynt igen. Hu så fort tiden går……

Och därmed är resan till Venedig ”slutrapporterad”. Nu är det dags att börja fundera på vart hän det ska bära av nästa gång 🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Men den är ju faktiskt användbar! Fröknarna köpte gycklardockor och vackert dekorerade masker när vi var där. Om jag inte minns fel satsade sonen på något med Formel-1. Hur det nu hamnade i Venedig? Bra köp för det finns gräsliga souvenirer…
    Kram!

  2. Vilken rolig idé! Jag reser i och för sig aldrig men om……då ska jag lägga det på minnet. Roliga minnen får man ju på köpet då. 🙂

    Tycker det varit mycket intressanta inlägg och mycket fina bilder från din resa. Tack!

    Kram 🙂

  3. Passerar ni en Käthe Wohlfahrt-butik måste ni gå in. Mer hysterisk jul har jag aldrig sett i hela mitt liv. Även mitt i stekande sommarsol. Har ingen länk men sök på namnet. Var i en butik en sommar och japaner och amerikanare handlade för TIOTUSENTALS kronor!!! Helt galet! 😀

  4. vi gör samma sak! Bland det bästa vi köpt är, believe it or not, en Musse Pigg från Disney World. Inte en ”billig” variant, nej, en riktigt fin en. Varje gång vi tar fram den blir barnen glada och vi minns vår resa till Florida. Tyvärr ville vi också köpa en Minney Mouse eller vad hon nu heter men de var slut! Tanken var att sonen skulle en dag ärva Mickey och dottern skulle ärva Minney. Nu fick det bli två mussepiggar i stället.

  5. då får jag tacka för den här trevlig reseskildringen.
    trevlig idé att köpa julsouvenirer, något att kanske ta efter hi hi.
    kramizzzz

  6. Det där med att köpa en sak varje år tycker jag är en rolig grej. Vi brukar köpa en ny tomte varje år, det blir några stycken. Jag har redan köpt min årets tomte. Det var en annorlunda prick.
    Det är många minnen som poppar upp då alla julsaker och tomtar packas fram.
    Ha det gôtt!

Kommentera

