Stan är full av vatten

Standard

Det är häftigt att se saker som man sett på bild i verkligheten. Det är ganska sällan det är precis som man föreställt sig det, tycker jag. Antingen är det större än man trodde. Eller mindre. Eller också stämmer inte omgivningen – och ibland kan man ju undra vad man hade föreställt sig, egentligen. När vi t ex besökte Niagarafallen blev jag våldsamt besviken över att det gick att se fallen från bilfönstret. Jag hade föreställt mig att man skulle gå genom en skog, det skulle vara mörkt och lite trångt, man skulle höra vattenfallen på långt håll och sedan skulle skogen öppna sig och fallen ligga där. Haha….jag glömde visst att det handlade om en stor, superexploaterad turistattraktion som delas av två länder, USA och Canada, och som besöks av miljontals människor varje år.

Oavsett om det jag får se stämmer med den bild jag hade innan eller inte, så brukar jag bli ganska tagen av att få se berömda landmärken på riktigt. Det är häftigt på något vis. Att de finns där hela tiden, på riktigt. Och att JAG råkar befinna mig precis på samma ställe. Även om vi moderna människor har sett väldigt mycket på bild så är det ändå något speciellt med att vara där och kunna sätta in landmärket i sitt sammanhang.
Därför var det riktigt spännande att gå ut från järnvägsstationen St Lucia i Venedig. Hur skulle det bli? Flipp eller flopp? Skulle vi få spana länge innan vi såg någon kanal? Skulle vi se någon gondol?

Det fanns ingen som helst anledning till oro – när vi kom ut från staionen ramlade vi rakt på Canal Grande. Komplett med båtar, vattenbussar, gondoler, broar, en massa människor och oändligt många duvor. Det såg ut precis som jag hade tänkt mig – men det var väldigt, väldigt mycket mera. Mer av allt, på något vis. Hur mycket som helst att upptäcka. Men det märkliga var att det var så tyst – trots att det var full fart på kanalen och väldigt många människor i rörelse. Det fanns ju inga bilar som väsnades. Fascinerande….

Vi började promenera mot vårt B&B. Tittade på varandra, log och nickade. Stan är verkligen full av vatten!

Här är ett litet bildspel från 15:s p o v, på temat ”kanaler”:

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Vilken jätteduktig fotograf du är!
    Kul det där att ni inte visste om ni skulle få syn på en kanal. 😉

    Mina korkade frågor blir: är det fuktigt inne i husen och slängs det mycket skit i kanalen?
    Det ser ju väldigt rent och fint ut.

    Jag pumpar 🙂 dig vid ett senare tillfälle. 😉
    Kram!

  2. É una bella mattina di autunno…

    Vi kom dit med båt båda gångerna och tyst var det inte! Venedig i augusti är kaos därför känner jag att ni reste vid rätt tillfälle! Den enda toalett som fanns att tillgå var på MC Donalds och kön ringlade nästan ut på gatan…

  3. Dit måste jag bara åka! Chefen har en lägenhet i Venedig så jag får väl prata snällt och göra x-tra fina rabatter. Ha en underbar söndag. Kram!

  4. Jag var i Venedig för snart 20 år sedan och av bilderna att döma ser det ut ungefär på samma sätt.
    Ni åkte nog på en bra tid, med lite turister och lagom trångt på torg och café. Men jag tycker fortfarande att det var fantastiskt att glida fram i en gondol och se denna stad med vattengator.
    Ha en skön söndag!

  5. jag tågluffade dit för måååååånga år sedan. När man kom till stationen var torget framför fullt av back-packers som väntade på att staden skulle vakna. Det var riktigt spännande. Gillade Venedig, men tyckte vattnet var väldigt smutsigt…

Kommentera

