Shopping

Standard

Har shoppat lite i veckan.

Först köpte jag in mig i ett större parti rödvin. Det anländer om ca 10 dagar.

Sedan införskaffade jag mig en hjort. Den är inte död än (just nu har hjortarna brunstperiod och då håller man uppe med jagandet), men någon gång i mitten av november kommer den. Grovstyckad – hoppas jag. Jag kan till nöds stycka en hel, har gått lite kurser i sånt, men jag tycker inte det är kul. Jag tappar tålamodet och så blir det slarvstyckat på slutet. Och om det är trist att stoppa in slarvstyckade bitar i frysen så är det ett intet mot hur trist det är ta fram dem….

Jag informerade Kärleken om mina shoppingbravader i går kväll. Han tog det med ro. Men lite fundersam blev han och undrade om jag har handlat något mera…..en liten grävskopa, kanske? Ett större lager målarfärg? Eller varför inte ett dussin rullar tjärpapp?

Nej då – han kan vara fullständigt lugn. Jag har inte handlat något mer. Förutom den halva, ekologiska kalven som också kommer i november, då. Men en sån tar vi hem varje höst, så det borde väl t o m en lätt förvirrad civilingenjör i sina bästa år komma ihåg 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. För många år sedan köpte Exet och jag en del av en ko (1/4 eller 1/8). Tyvärr var vi inte bra på att stycka, ej heller var köttdelarna märkta och tillräckligt styckade, vilket hade förespeglats oss. Det blev varken så billigt eller gott som vi hade räknat med. Iställlet fylldes frysen med underligt formade köttbitar som vi inte riktigt visste vad det var för något. Förutom vissa klart urskiljbara delar förstås.
    Himla synd på den stackars kossan! Vi kände oss dumma!

  2. Ja styckning är inte helt enkelt – vet man inte vad man håller på med är det svårt, helt klart.
    Kalvhalvan anländer finstyckad enligt mina anvisningar, märkt och mald (de delar jag vill ha malda). Det är helt suveränt – bara att stoppa in i frysen!
    Hjort smakar märkligt nog inte vilt alls – till skillnad från rådjur.

  3. Det är inte helt fel med lite kött i frysen, härligt att kunna ta till och gott är det. Lite rödvin är det inte heller fel att ha hemma.
    Kramizzzz

  4. Jag håller med Znogge…rödvinet lät intressant…styckningen inte fullt så kul. En arbetskollega berättade i natt när hon skulle slakta sin kalkon, med mindre lyckat resultat. Svårt skadad rymde den kraken till skogs…kalkonen alltså inte min kollega…hon kom så småningom ifatt den och kunde göra slut på den sorgliga historien…och då var både hon och kalkonen slut. Ha en bra helg och många kramar!

  5. Här ska snart slaktas en hel tjur, det behövs, har aldrig hört att det ekat i en frys förut. Men vi har världens bästa styckare, som gör jobbet på en femtedel av den tid det skulle ta för mig, även om jag också kan en del. Slarvigt styckat och paketerat är det värsta som finns, att ta upp.
    VAR köper man ett parti vin, här ekar det snart även i vinförrådet?

Kommentera

