Ett år äldre

Standard

Så är man ett år äldre då. Nu går det inte att bortse från det längre. Igår, på själva födelsedagen, kunde jag ju låtsas att jag fortfarande var 45, ungefär, typ….Men nu är jag 46. Och med det närmare 50 än 40. Så är det bara. 15 – familjens optimistkonsult – konstaterade raskt att ”Du är iaf närmare 30 än 100. Tänk på det du!” Och visst har hon rätt. Man är egentligen inte äldre än man gör sig eller känner sig. Och jag trivs faktiskt väldigt bra som det är just nu.

Det blev en riktigt bra födelsedag. Trots att det verkade lite mörkt dagen innan. Jag väcktes av familjen som kom och sjöng för mig. Det överlämnades en vacker present, en kul present och en väldigt användbar present. Helt rätt allt sammans.

På jobbet blev jag också uppvaktad. Min rumskompis hade shoppat en enligt egen utsago ”utomordentligt fjantig sak som jag tror att ni kommer att uppskatta hela familjen. Men du ska använda den klart först, innan de andra får låna. Kom i håg det!”. Det visade sig vara PC-spelet till Desperate Housewifes 🙂

Lunchen avnjöt rumskompisen och jag tillsammans i en av stadens häftigare restauranger – inrymd i en glasprisma som även innehåller ett tropiskt växthus. Älggryta stod på menyn och det såg lite ämligt ut när tallrikarna kom in, men det smakade väldigt bra.

Efter jobbet mötte jag Kärleken utanför vår favoritpub. Vi tog varsin öl och åt lite mat innan det var dags att vandra iväg till den mycket speciella föreläsningen. Att gå på pub är förresten något som är riktigt trevligt, tycker jag. Det skulle jag gärna vilja göra oftare. Så vandrade iväg till föreläsningen – och det blev en riktig höjdarkväll. Ömsom skrattade vi så tårarna rann, ömsom blev vi djupt eftertänksamma.

På scenen stod Claes Smith – eller Sara Lund. Det beror lite på hur man ser det. Claes är man och transvestit. Det betyder att han trivs med att ibland klä sig som kvinna och bli Sara. Men – han är fortfarande i grund och botten man. Han ser det själv som att han ger uttryck för en ”kvinnlig manlighet”.

Claes-Sara pratade med en stor portion humor om likheter-olikheter, om normalt-onormalt och hur vi reagerar när vi möter någon som hör till en minoritet. Hur vi delar in omvärlden i ”vi” och ”dom” och hur vi missar så mycket av insidan hos människor när vi bara fokuserar på det som syns. Vi är försedda med en massa normer som formar hur vi reagerar på vår omgivning – men vad är det som säger att de normerna är ”rätt”?

Det går inte att återberätta en föreläsning av det här slaget. För mig var det en totalupplevelse som väckte många tankar och funderingar. Så jag vill egentligen bara säga att får du chansen att lyssna på Claes-Sara – gör det! Vill du läsa mer kan du klicka här.

Claes-Sara avslutade sin föreläsning ungefär så här ”Jag har den stora turen att vara älskad för den jag är, inte för det någon vill att jag ska vara”. Det var knäpptyst en liten stund. Sedan brakade applåderna löst och de ville aldrig ta slut. Berikade med många goda skratt och nya insikter åkte vi hemåt. Kärleken sammanfattade kvällen med ”jag är jätteglad att du fixade biljetterna, det här var något av det bästa jag lyssnat på på länge”. Och vi älskar nog faktiskt varandra som vi är också, rakt upp och ner. Även om en av oss har en smula hetsigt temperament och den andre har svårt att hantera tårar. Men man får ta det onda med det goda 😀

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

21 responses »

  1. Gud vad härligt det lät. GRATTIS i efterskott!
    Den där prisman är jäkligt fin tycker jag.
    Undrar om jag inte misstänker vilken pub det är också. 😉

    (japp, jag spaade i staden)

    KRAM 🙂

  2. Oj vad många 46-åringar vi blev helt plötsligt! Vi kanske skulle starta en klubb? 😀
    Vad gissar du på för pub – Tyra? Som en ledtråd kan jag säga att det är lite kyrkligt…..

  3. Räkna in mig i 46-klubben också 😉
    Det låter som en underbar föreläsning, tur att du köpte två biljetter så att du hade upplevelsen att dela med någon.
    Ännu en gång GRATTIS på din dag!!

  4. Härligt att det blev så bra med din födelsedag!!!!!!!
    Nu är det ju ett gäng år sedan jag var 46, man jag vill bara meddela att det blir bara bättre och bättre med åren!!!!!
    Kramizzzzz

  5. Hej gamylen! det brukar jag skämta med min fru om, hon kommer ju alltid att vara äldre än jag! 🙂 Pubar är trevliga, speciellt i England. Stämningen är så varm och glad, oftast. Kul att ni hade det så trevligt slutligen.

  6. Grattis i efterskott, jag glömde bort det igåt (förlåt).
    Som sagt, man är aldrig äldre än man gör sig. Så länge du inte ”gör” dig till 20 är allt OK 😉
    Kram

  7. Det låter som en underbar dag/kväll, rolig och djup på samma gång.
    Ibland, men bara ibland, önskar jag att man bodde i civilisationen, och kunde gå på pub och äta, lyssna på musik bara ha det jäkligt bra. Det händer att vi drar till Visby, men vi pratar vart tredje år ungefär, det hinner inte direkt bli en vana 😉
    Ha en bra dag i dag också, och kram på dig!

  8. Vilken härlig dag ni har haft! :0)
    Föreläsningen verkar ha varit något som jag skulle ha gått på, med tanke på den kursen jag läser nu.Hoppas att ni får en härlig helg och kram på dig!

  9. Äntligen – några små livstecken från ordalaget. Det var väl härligt!!!!!
    Sov gott i natt Lilla B – hoppas att du slipper hemsökas av transor eller annat oknytt 🙂
    Kram till er – hela bunten!!!!

Kommentera

