Städning

Standard

Städning är ungefär lika uppbyggande som trädgårdsarbete, tycker jag. Totaltrist, alltså. Dessutom så himla otacksamt för det tar ju bara några ögonblick (liten överdrift, kanske) innan det ser lika illa ut igen. Jag har inget som helst städdille, men jag tycker inte om när det är rörigt (det stör mina redan lite röriga tankar…) och det är klart, det är inte kul när det är skitigt och smutsigt hemma. När köksgolvet är klistrigt och dammråttorna har förvandlats till, om inte dammelefanter så iaf dammtaxar. Man skulle kunna säga att jag har vissa likheter med Bamses farmor – vi städar en gång om året, oavsett om det behövs eller inte 🙂

Idag behövdes det. Efter lyxfrukosten åkte det fram rengöringsmedel för alla möjliga, och omöjliga behov. Glasputs, Mr Muscle orange, Mr Muscle Multitask, WC-anka, Jiffy, Wim, Ajax….ja jag vet inte vad det var allt för något vi lyckades rota fram. Och inte nog med det – jag hade införskaffat fyra nya microfiberdukar i fyra olika färger. En vit för allround, en blå för speglar och glas, en gul för möbler och en röd för kök och badrum. Hur i hela friden ska jag kunna komma ihåg vilken trasa som är till vad när det blir dags för städning igen – någon gång framåt påsk???

När jag hade grävt mig ännu lite längre in i städskåpet hittade jag en gammal kompis som jag inte har sett på länge. Min teleskopskaftsförsedda mopp med två tillhörande mikrofiberdukar – en för torrmoppning och en för våtmoppning. Jag investerade i den utrustningen för många år sedan, när kidsen var små. Då var huset dessutom utrustat med katt. Små barn tillbringar ju som bekant en hel del tid på golvet och som den ansvarskännande mor jag faktiskt är, så ville jag inte att de små kottarna skulle dryga ut matransonerna med katthår och smakportioner av torrfoder. Så då moppades det en hel del.

Jag tog fram moppen och började på att valsa runt i huset. Och det var faktiskt inte så dumt! Den torra trasan fångar upp allt som kommer i dess väg och det är inte lite det….Men den stora bonusen var att moppen till skillnad från dammsugaren är tyst! Jag har lite ljudallergi sedan min stressvurpa, det blir jobbigt i huvudet när det blir för mycket buller runt mig. Och just dammsugaren gör rätt ont i mina öron – Ja, jag vet…det låter som dålig ursäkt för att låta bli städningen. Men det är det faktiskt inte 😀

Det blev riktigt fint efter vår städattack. Och torrmoppen kommer garanterat fram flera gånger. 

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

11 responses »

  1. Åå vad du är duktig. Du har inte lust att komma hit och göra om alltsammans? Inte? Nehej nej. Själv sitter jag bara och glor på gamla K-special på SVT:s hemsida, dricker kaffe och käkar mörk choklad. Men det är inte så dumt, det heller. Men dammråttor har jag. Kanske en och annan elefant också. Jag vet inte. Jag vågar inte se efter. 🙂

  2. Så länge dammelefanterna/taxarna/råttorna inte går till anfall så är det väl OK…..Tja, bjuder du på en absinth och en cigarr kan jag väl packa de kolorerade trasorna och dra ett varv hos dig med 😀

  3. Visst är det skönt när det är avklarat?! :0)
    Själv tog jag tag i dammelefanterna igår och de var stora kan jag säga!
    Ha en himla skön kväll!

  4. Så då har ni välstädat och snyggt då några timmar;-)) Vi städar en gång i veckan och det behövs alltid kan jag lova! Vi kör också med microfiberdukar men fler än tre klarar vi inte av att hålla reda på. Vårt koncept är en till varje badrum och en att damma med! Husse tycker de är vansinnigt bra så jag låter honom hållas:-))

  5. Här har du en till med utvecklad städallergi, det är inte kul! Min svärmor tycker om att städa! Tänk att det finns såna. Jag försöker däremot hålla lite ordning, så att dammet får ligga stilla och fint och skapa en sorts naturlig ljudisolering. Det är ju mycket lättare att damma om man ser dammet, eller hur?
    Lite noggrannare med golven än vanligt är också jag nu när jag har smått igen, men inte överdrivet, jag tvättar hellre ett par strumpor extra än att moppa i ”onödan”.
    Här blev det ingen helgstädning pga min ohälsa, men det ligger väl kvar till efter helgen kan jag tro… ”åh, typiskt” som en liten Puh-björn skulle säga.
    Ha det gott du, i ditt nyfejade hem. Njut!

  6. Det är ju så in i vassen skönt när man har gjort ett sånt där race, men nu för tiden så får jag liksom dela upp så jag tar lite grann varje dag. Det är egentligen helt emot mina principer, då jag helst vill göra allt klart på en gång. Snacka om att man måste lära om.
    En sån där torrmopp, om det nu är samma som du har vet jag ej, men den är helt suverän, drar man den över golven när man dammsugit så blir den smutsig, helt sanslöst och så det bästa………….som sagt, den är ju tyst!!!!!!
    Kramizzzz

  7. De fyra olikfärgade microfiberdukarna du köpt är kanonbra. Jag köpte samma paket förra året. Emballaget till dukarna där förklaringen finns sitter uppsatt med klet på insidan av städskåpet, annars kommer inte jag ihåg vilken som är till vad. Dukarna är kanonbra och städningen går i ett hujj. Moppen du pratar om verkar mycket bra, tror att vi skulle behöva en sådan också eftersom sambon är ljudallergiker liksom du.
    Ha en skön söndag!

Kommentera

