Vintips

Standard

Fick ett mail idag som faktiskt fick mig att skratta högt! Det hör inte till vanligheterna, kan jag väl lugnt säga 🙂

Konsertdags ikväll igen – ny orkester, ny lokal, nytt program, men samma gamla 17 🙂

Här kommer ett litet vintips. Det är ju snart helg igen:

Nu är det snart höst och mysiga middagar stundar, så lite vintips skulle kanske kunna passa? Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin. Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött. De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin. Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från Systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
Oöverträffat
Innovativt
Preliminärt
Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:
Västkustskt
Konstitutionerad
Substantiera
Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för mycket vin:
Tack, men jag vill inte ha sex.
Nej, ingen mer sprit för min del.
Ledsen, du är inte riktigt min typ.

Lycka till med vindrickandet i höstmörkret!

Visst blev allt genast mycket klarare och enklare nu??

🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Verkar som det är bäst att vara tyst när..ehh.. jag menar om, man någon gång skulle råka dricka ett glas för mycket 😉 Ha en trevlig kväll igen.Kramar!

  2. Först, vilken härlig bild du har i headern!
    Jag fick det där mailet för en tid sen och det är så kul… det är så skönt att få saker och ting klargjorda för sig! Jag tycker att västkustskt är skitsvårt att säga utan vin!
    Ha det gott på konserten!
    Kram

  3. Fick den på jobbet för en tid sedan och den hör helt klart till de bättre som cirkulerar. Torra, vita viner ser jag upp med sedan dess! Men portvinet verkar användbart;-))
    Kram!

  4. Det är ju jättelätt med vin….när man kan kika i facit. Ett höjdartips fick jag av en kompis…vitt vin och bruna bönor…låter sådär… tycker jag nog ;-).
    Kram // M.

  5. Perfekta tumregler – har inte läst dem tidigare. Har aldrig tänkt på att ”tillvägagångssätt” skulle vara särskilt svårt att säga. Undrar om reglerna verkligen gäller alla, blir det inte LITE enklare om man som jag använder ordet ”tillvägagångssätt” på jobbet väldigt ofta? Kan det klassas som fusk rentav? 😀

  6. ”västkustskt” klarar jag inte av ens utan vin. Jag tror han/hon har det fel; man måste dricka vin för att kunna säga det!

  7. Tja…eller också kanske det smakar stämpel som är blötlagd i ättika i 24 timmar..eller nå’t 😀

    MärtaGreta: Historien bakom min bild i headern kommer snart! Den är lite kul….

Kommentera

