Skållat troll

Standard

På sommaren 1989 berättade jag för min bror att vi väntade vårt första barn (dvs nuvarande 17). Brorsan – en luttrad trebarnsfar – gratulerade förstås och sa sedan något i stil med ”och sen kommer du att undra vad du gjorde med all tid som du måste ha haft innan du fick barn”.

Den här veckan kommer jag att fara runt som ett skållat troll på kvällarna. Och allt jag ska göra är ”barnrelaterat”. Fast nu börjar ju kidsen på att bli stora och jag undrar lite ibland hur det kommer att bli….Så himla mycket tid jag måste få sedan…..Och så konstigt att inte behöva irritera sig på ytterkläder som inte är upphängda och tomma mjölkpaket som ställs in i kylen. Jag kommer säkert att både handla och laga alldeles för mycket mat och det kommer att vara väldigt tyst i huset när inte 17 är hemma och låter – för han låter ständigt och jämnt, det barnet. Och ekot av 15:s explosioner av både skratt och ilska kommer också att dröja kvar.

Så jag ska inte gnälla. Jag ska njuta. För jag inser att den här tiden börjar på att gå mot sitt slut nu – 17 är halvvägs genom gymnasiet till jul.

Bäst att masa sig ut i köket och ordna lite middag innan det är dags att susa iväg till kvällens konsert.

🙂

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

9 responses »

  1. Oh vad härligt att få gå på konsert!!!! Ja du , det märks verkligen skillnad när barnen flyttar ur hemmet. Men som tur är så har jag guben kvar och han är ibland riktigt duktig på att lägga kläder där de inte ska vara m.m., jag skriver inte mer, man vet aldrig, tänk om han läser detta *skrattar*!!!!!
    Kramizzzz

  2. Japp! Det räcker med en barnledighelg ibland så undrar man vad man ska göra med tiden, ja i a f efter storstädningen i kaoset. 😉 Hoppas konserten var trevlig. kram!

  3. Jag märker redan nu att det stundar nya tider – på gott och på ont! Tycker det är väldigt tomt här hemma samtidigt som jag vill att äldsta fröken ska bli både självständig och finna sin egen väg. Men ett stort vemod härskar över mig nu. Det erkänner jag utan omsvep….
    Kram!

  4. Ja du den tiden kom fortare än kvickt…man tycker ju att det inte var så länge sedan de var ”bebisar”…Vi troll får tid att röra oss i slowmotion 🙂 Ha det!

  5. Det är en märklig känsla. Men lite lyxig. Att kunna göra vad man känner för. Och är de tillräckligt stora när de lämnar känns det också rätt. Men kramarna! KRAMARNA! Ack…

Kommentera

