DISAPPOINTED!!!!

Standard

Idag påminde de flesta av mina kollegor starkt om skurken Otto i filmen ”En fisk som heter Wanda”. Ni vet han som vrålar ”DISAPPOINTED” så fort något inte riktigt går som han har tänkt sig. Det hade inte förvånat mig ett dugg om vissa hade ställt sig upp och ”gjort en Otto” idag.

Jag noterade när jag kom knallande nerför trappan för att hämta lite te till förmiddagsfikat att något inte var riktigt som vanligt. Stämningen var tryckt. Kände man efter ordentligt skulle man nästan kunna börja på att fundera på om det hänt något riktigt tråkigt. Kollegorna satt apatiska och håglösa runt de små borden i vårt fikautrymme. Några var lite lätt irriterade, andra uppgivna. Flera suckar hördes. Det muttrades. Jag stannade upp och försökte lyssna in muttrandet. Lyckades urskilja något i stil med ”Jäkla Kalle…..”.

Det visade sig att den stora katastrof som inträffat kunde sammanfattas i två ord – Inget fikabröd. På mitt jobb – som på många andras, gissar jag – är det fredagskaka som gäller. En lista publiceras två gånger om året och om man inte är närvarande när det är dags så MÅSTE man byta med någon. Det hade inte Kalle gjort. Och inte nog med det – han är hemma och är pappaledig varje fredag. Så han kommer ALDRIG att kunna göra rätt för sig i fikabrödlistehänseende. Flera vänner av ordning var upprörda. Milt sagt.

Jag är måttligt förtjust i fikabrödslistan. Mig kvittar det fullständigt lika, faktiskt. De flesta gångerna avstår jag från att äta, men jag gör alltid min plikt och har med mig något när det är min tur. Har nämligen insett att fikabrödslistor är något man inte ifrågasätter….Och man får som bekant välja sina strider här i livet. Men idag kunde jag inte låta bli att häckla mina kollegor lite, lite….

Igår var det kanelbullens dag- och då bjöd företaget på kanelbullar. Kunde inte det räcka? Nej, det kunde det inte, fick jag till svar. Då undrade jag om inte fikabrödslistan fått allt för stora proportioner om uteblivet fikabröd kan få 15 fullvuxna, välutbildade och mycket kompetenta yrkesmänniskor att tappa gnistan fullständigt? De andra tittade på mig som om jag precis stigit ur mitt rymdskepp och sedan kom det ”Jamen det är ju det enda roliga man har att se fram emot i veckan”. Patetiskt???? Är det inte dags att byta jobb om det enda roliga man har att se fram emot är fikabrödet på fredagarna? Get yourself a life, baby 🙂 Då försökte jag göra jämförelser – ”Ja jag avstår då hellre från fikabrödet än från mitt fredagsglas rödvin i soffan”. Det gick inte heller. Så vi bytte samtalsämne.

När jag gick uppför trappan till mitt rum efter fikarasten tänkte jag ”Det var dagens i-landsproblem. Och ett solklart blogginlägg”.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

4 responses »

  1. Många av våra problem är oftast I-landsproblem. Tänk så irriterade en del kan bli över att sitta/stå i långa köer eller vad det nu kan vara. Mina tänkar har idag gått till alla barn som far illa. Vi brukar tända en lampa i fönstret och sända våra tankar till något speciellt.
    Ha en underbar kväll!

  2. Helt otroligt, frågan är om de inte skall söka jobb på ett bageri så har de ju verkligen chans på att inte bli snuvade på en smakbit.
    Visst är det supergott med nåt smaskigt till kaffet speciellt på en fredag, men vuxna människor behöver kanske inte bli så nedstämda bara för att kakbiten fattas.
    Kramizzzzz

  3. Ja herregud. Hoppas det beror på att de VERKLIGEN inte har NÅGOT annat att bekymra sig om. Tyvärr tror jag det är tvärtom, att man dämpar sin ångest och skyr sina egna jobbiga issues genom att avleda sin uppmärksamhet och fokusera på något annat.
    Så därför ska man förmodligen vara ytterst försiktig med att mucka med och rucka på dessa rutiner som skapar så stor trygghet…. 😀

Kommentera

