Influensa

Standard

Såg någonstans att årets influensa kommer att bli värre än vanligt. Den prognosen grundar sig på att Australien haft en betydligt värre influensasäsong än förra året och tydligen brukar influensan härja i ungefär samma omfattning i Sverige som i Australien – fast med ett halvårs fördröjning.

En gång för många år sedan, i mitt tidigare liv – när jag trodde att företaget jag jobbade på skulle gå under om jag blev sjuk – vaccinerade jag mig mot influensa. Fast med facit i hand var det nog faktiskt så att jag vaccinerade mig för influensa 🙂 För så sjuk som jag var den vintern vet jag faktiskt inte att jag har varit efter det (undantaget stressvurpan då).
Det började med en tvåveckors influensa som övergick i bihåleinflammation som senare blev en lunginflammation. Och som kronan på verket fick jag också ta bort blindtarmen. Kärleken (som också hade vaccinerat sig – fast han var helt säker på att han inte var oumbärlig på sitt jobb) fick också influensa som övergick i kikhosta och då lyckades han med bedriften att hosta sönder ett revben.  

Att den där vintern också var barnens första vinter på dagis kan ju ha haft en viss betydelse…….barnen var förhållandevis friska hela vintern. Men det var som sagt var inte vi…Och det ska mycket till innan någon av oss närmar sig ett influensavaccin igen.

About pruddelutt

Jag föredrar att se livet från den ljusa sidan och försöker alltid (oftast) att möta tillvarons prövningar med ett skratt. Älskar att resa och upptäcka nya platser, tycker om god mat, tar mig gärna ett glas single-malt whisky och tycker att inget är så allvarligt att man inte kan skoja om det - bara man gör det på rätt sätt. Gift sedan den grå forntiden (1986) med min kärlek sedan universitetsåren. Vi har två ungdomar 22 (utflugen pojkvariant) och 20 (flickvariant som flyttar till hösten).

13 responses »

  1. Hmm jag är skeptisk till att vaccinera mig mot influensa, särskilt som jag inte tillhör någon direkt riskgrupp. Så jag har faktiskt aldrig gjort det. Men likt förbannat blir jag sällan sjuk ändå. Och det är jag faktiskt glad för.
    Visst, när ungarna var små gick man ju väldigt mycket snuvig och så. Men det har jag i princip förträngt.

  2. Min kusin kirurgen hävdar bestämt att är man inte äldre eller har någon allvarligare sjukdom så är det bättre att inte vaccinera sig. Peppar, peppar har jag klarat mig. När jag började på min nuvarande arbetsplats för tio år sedan fick jag lunginflammation men sedan har jag sluppit undan. Men man ska ju aldrig ropa hej…

  3. ”Those were the days… – NOT!”
    Håll dig på benen nu, stumpan, och kicka flunsan all världens väg. Basta är nog säkert en bra metod. Dessutom har du ju kul under tiden, vad jag förstått. 😉
    Kram på dig och tack för lyckönskningarna.

  4. Håll dig långt borta från alla sprutor nu, bara att hålla tummarna och låtsas som om influensan inte finns, hi hi, man kan ju försöka med det i vilket fall.
    Har aldrig vaccinerat mig för influensa och har bara haft en rejäl omgång vid ett tillfälle.
    Kramizzzz

  5. Näe strunt i vaccinet. Hmm… undrar om man får plussa följdsjukdomarna med varandra enl. nya riktlinjerna? Ha en bra dag.Kram!

  6. Nej, jag tror att man med hygien och sunt förnuft faktiskt kan skydda sig ganska långt. Sen beror det kanske på vilken typ av arbete man har. Dagispersonal kanske ligger lite värre till än kontorspersonal.
    Men för säkerhets skull kanske man skulle decificera sig med en virre också 😉
    Ha en bra dag
    KRam

  7. Jag åker på den högst en gång var tionde år men önskar var år att jag får den.
    Speciellt eftersom familjen åker på den varje år och jag kutar vettlös med Te-koppar och Avedonbrus.
    I år tror jag att jag åker utomlands när flunsan nalkas…själv alltså!

  8. Hmm.. ojdå, och jag som allvarligt funderat på att faktiskt vaccinera mig i år med tanke på att jag ju jobbar på dagis igen för tillfället.. Tänka om kanske.. *fnular*..

Kommentera

